Средствата, отделени за земеделие в Общата селскостопанска политика за периода 2014-2020 г., възлизат на 15 011 070 040 лв.
Сумата, предвидена за подпомагане на икономически уязвими ферми за секторите “Краве мляко” и “Овце-майки и кози-майки”, е 46 млн. лв. За сектора на плодовете и зеленчуците са отредени 37 млн. лв.
Нова схема за специфична подкрепа през 2014 г. е подпомагането на сектор “Говеждо месо” за крави и бозаещи телета. Финансирането е в размер на 20 млн. лв като условието е животните да са идентифицирани и регистрирани в системата на Българската агенция по безопасност на храните и да не се подпомагат по Схемата за специфична подкрепа на млечни крави. От финансирането могат да се възползват фермери, които отглеждат поне 5 крави с бозаещи телета и не притежават индивидуална млечна квота.
Схемите за национални доплащания през 2014 г. са 4. Първата е схема за единно плащане на единица площ (евро/ха). Втората и третата схема са необвързани и са съответно за тютюн и плащане за едър рогат добитък. Схема 4 е обвързана и се отнася до плащане за овце майки и кози майки.
Преразпределителното плащане зависи от решението на отделните страни в ЕС. Бюджетът му е до 30% от бюджета на държавните плащания. Надбавка за първите хектари на един фермер се получава до първите 30 хектара и не може да е по-голяма от 65% от средното плащане на хектар. От 2015 г. преразпределителното плащане може да се прилага като алтернатива на редуцирането на директните плащания.
От тази година се прилагат следните законоустановени изисквания за управление:
- ограничения при използването на препарати за растителна защита;
- ограничения за употребата на определени субстанции с хормонално или тиреостатично действие и на бета-антагонисти при животни;
- законодателство за храните и фуражите;
- профилактика и контрол на трансмисивни спонгиформни енцефалопатии;
- контрол на болестта шап, везикулозна болест по свинете и болестта син език;
При неспазване на изискванията се налагат финансови санкции. Неспазването се разделя на два типа – заради небрежност и умишлено. Наказанията при проявена небрежност логично са по-ниски от умишленото заобикаляне на изискванията. Санкциите при проявено невнимание са в размер на 1%, 3% или 5% от финансирането в зависимост от нарушенията. Ако те се повторят, подпомагането се намалява с 15%. При умишлено несъобразяване с изискванията удръжката от подпомагането започва от 15% и може да достигне 100% от субсидията.
Обвързаните плащания отново зависят от националните решения на държавата. Прилагат се за изрично изброени в регламента сектори и след задължителна нотификация пред ЕК. Те важат само за сектори или региони, в които специфични видове селскостопански практики или специфични селскостопански сектори претърпяват определени трудности и са особено важни по икономически и/или социални и/или екологични причини. Плащанията се отпускат само в степен, в която да се даде стимул за поддържане на настоящите равнища на производство във въпросните региони.
По решение на отделните държави се отпуска и преходната национална помощ. Тя се прилага единствено за страните, в които действа Схемата за единно плащане на площ, и изцяло се основава на схемите за национални доплащания, които са се прилагали през 2013 г. Размерът й е намаляващ в срок до 2020 г.
Дейностите, които могат да бъдат признати за “зелени” плащания, са поддържане на съществуващите постоянно затревени площи, диверсифициране на културите и поддържане на екологично насочени площи. За всяка от тях има специфични изисквания.
Задължително за държавите членки е плащането на младите земеделски стопани. То се извършва за период от максимум 5 години като млади земеделски стопани са тези, които за пръв път създават земеделско стопанство като ръководители на стопанството или които вече са създали такова стопанство в рамките на пет години преди подаването за пръв път на заявление по схемата за основно плащане или по схемата за единно плащане на площ и тези, които са на не повече от 40 години в годината на подаване на заявлението.
Схемата за дребните земеделски стопани е въпрос на национално решение. Бюджетът й е до 10% от директните плащания и замества плащанията по всички останали схеми. За периода на участие в схемата земеделските стопани трябва да поддържат най-малко такъв брой хектари, който съответства на броя на отговарящите на условията за подпомагане хектари, декларирани през 2015 г.