Печеливши и губещи по различни проекти за ОСП

Златко Златков
Златко Златков
9 Минути

Франция и Германия ще бъдат сред основните губещи, ако проектът на Европейския парламент (ЕП) за разпределението на земеделските субсидии на ЕС между държавите членки за периода 2014-2020 бъде предпочетен в сравнение с първоначално предложения от Европейската Комисията (ЕК). Това ясно си проличава в сравнение на предложенията от ЕП и ЕК /виж таблицата по-долу/.

При сегашните планове на Комисията за следващата многогодишна финансова рамка (МФР) и реформата на ОСП, повече от над 42 млрд. евро от преките помощи ще трябва да бъдат разпределяни в ЕС всяка година.

И Комисията и Европейският парламент работят за една и съща обща цифра, но разпределението на средствата между държавите-членки варира значително в двата проекта.

И двете предложения постепенно ще предлагат повече пари по първи стълб на тези страни-членки, които понастоящем имат по-ниски от средните темпове за плащане на хектар, но механизмите, по които ще става това преразпределение се различават значително и осигуряват значително различни резултати.

Сравнение на предложените национални тавани през 2019 по предложения на Комисията и Европейския парламента на държава-членка, в евро.

Държава

2019
Комисия

2019
Парламент

%
разлика

Латвия

218 159

266 695

22.2

Естония

134 749

149 199

10.7

Mалта

4 917

5 180

5.3

Португалия

610 800

630 719

3.3

Румъния

1 939 357

2 002 237

3.2

Литва

458 267

472 307

3.1

Холандия

762 521

781 897

2.5

Полша

3 121 451

3 188 356

2.1

Белгия

525 205

535 640

2.0

Словакия

402 067

409 511

1.9

Италия

3 841 609

3 886 268

1.2

Финландия

535 075

538 706

0.7

Гърция

2 014 751

2 026 710

0.6

Швеция

713 681

717 357

0.5

Чехия

890 229

894 054

0.4

България

812 106

814 887

0.3

Унгария

1 294 513

1 298 791

0.3

Aвстрия

705 546

707 183

0.2

Кипър

50 290

50 362

0.1

Испания

4 988 380

4 986 451

0.0

Великобритания

3 662 774

3 660 255

-0.1

Дания

909 353

907 781

-0.2

Ирландия

1 235 779

1 230 939

-0.4

Словения

138 096

135 812

-1.7

Германия

5 156 970

5 057 253

-1.9

Франция

7 619 511

7 392 712

-3.0

Люксембург

34 123

33 015

-3.2

Общо

42 780 279

42 780 279

0.0

По изпълнението на механизма на конвергенция на ЕС най-голям дял от тежестта на първи стълб ще бъде преразпределена на тези, получаващи най-много на хектар, и по-специално Холандия, Белгия, Италия и Гърция.  И все пак проекта на Парламента е направен  да дава пропорционално повече на ЕС-12, което ще намали тежестта върху тези страни, в сравнение с плана на Комисията. Всъщност 19 от 27 страни-членки ще имат по-добри условия по отношение на първи стълб при формулата на Парламента, отколкото при тази на Комисията.

От малкото страни, които губят, са Франция и Германия. Париж и Берлин ще бъдат с 227 млн. евро и 100 млн. евро по-зле до 2019г. при алтернативата, предлагана от Португалския социалист в ЕП Луис Мануел Капулас Сантос. Латвия, от друга страна, ще взема с 50 млн. евро повече, а Естония и Литва с 15 млн. евро всяка.
Компромисът на Комисията

Според планът за изпълнение на ЕС за едно „по-справедливо” преразпределение на помощта, страните-членки, които сега получават по-малко от 90% от средното заплащане в ЕС на хектар ще видят преодолеят тези несъответствия с една трета до 2018 г., финансирани пропорционално от тези, които получават над средното.

Това ще доведе до загуби на Франция и Германия с 1,5% и 2,3% от тяхната опакова, докато Белгия, Холандия, Италия и Гърция ще загубят повече от 4% от техните искания от последната група за /линейна редукция/ за линейни намаления и загуби на тавана от 4%.

На другия край на спектъра, Латвия (+33,6%), Румъния (+31,8%), България и Естония(+23,9%) и Литва (+15,6%) ще бъдат най-печеливши.

Еврокомисаря по земеделие Чолош заяви, че „иска да стугне по-далеч”, но е ограничен от по-широките предложения за общия бюджет за периода 2014-2020, предвиждащи замразяване на разходите за ОСП.

Алтернативен маршрут

Впоследствие Капулас Сантос, докладчик на Европейския парламент, настоя за „по-справедлива” сделка чрез различни механизми, при които нито една страна няма да получи бюджет, равностоен на по-малко от 65% от средния за ЕС до 2018г.

Страните, които са с отпусната сума по-малко от 70% от средната ще намалят несъответствията с 30%, тези които получават 70-80% с 25%, а за тези с над 80% – с 10%, по плана представен на комитета по земеделие миналия месец.

Разпределението в Латвия ще се скочи с 51,1% между 2014 и 2019 г., страната взема с 48.5 млн. евро повече, отколкото в рамките на плана на Комисията, докато бюджета на Естония ще се увеличи с 31,8% вместо с 23.9% през шесте години, което е разлика от близо 14,5млн. евро.

Литва ще получи 17,2% повече, а не 15.6%, Румъния ще бъде с 6,3 млн. евро по-добре, и леки завишения ще има и за Словакия, Полша, Чехия, Унгария, България и Португалия.

Всички страни-членки, освен Франция, Германия, Испания, Великобритания, Иралндия, Дания, Словения и Люксембург, ще бадат по-облагодетелствани при проекта на Парламентът, които ще се договарят от членовете на  комитетът по земеделие в периода от сега до септември месец и ще сравнят двата алтернативни варианта.

Търсейки „политически консенсус ” Капулас Сантос иска Франция, Германия, Италия, Белгия, Холандия и Гърция да приемат същия процент от техния бюджет – 3,4% за периода 2014-2019.

Лидерите в битка за 1-ви Стълб

За първи път Парламентът има възможността да взема съгласувани решения относно основните реформи в ОСП, и членовете му открито заявяват, че ще използват всичките си правомощия, за да отстояват своите възгледи. И все пак всичко е в ръцете на правитеслтвените лидери на страните от ЕС, които трябва да сключат „политическата” сделка за разпределението на 1-ви стълб през октомври или декември.

Докато сегашната версия на Комисията допада на Франция и Германия, Капулас Сантос отбелязва, че алтернативата “все още не е достатъчно добра” за трите балтийски страни-членки. Те настояват, че всички страни-членки трябва да получат най-малко 80% от средните плащания до 2018.

Според “справедливия” вариант на Капулас Сантос всички страни от ЕС-12 ще продължат да получават по-малко средства на хектар, отколкото страните от ЕС15.

Новото кипърско председателство на ЕС ще се опитат да постигнат консенсус през последните три месеца на годината, но правителствата остават ясно разединени в техните цели. Те се съгласяват, че при конвергенцията трябва да се вземат предвид различните нива на заплащане, покупателната способност, продукцията на селскостопанския отрасъл и капиталовите разходите, вложени в нея, но новите страни-членки твърдят, че в момента единствено разходите за труд се различават значително в Съюза.

Каквато и договореност да бъде постигната между страните от ЕС-27, то тя ще трябва да бъде приемлива за евродепутатите, които имат властта да отхвърлят всяка част от многогодишната финансова рамка (МФР) чрез единодушно гласуване – и те предупредиха, че то няма да премине безпрепятсвено и спокойно.

Източник: Agra Europe

 

Златко Златков администрира agrozona.bg между 2012 и 2015 година. В неговия профил ще откриете някои публикации на нашите автори в този период сред които Светлана Трифоновска, Марта Йонкова, Анета Стефанова, Диляна Хараланова, Лилия Александрова, Петър Лазов, Георги Джендов и други

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА