Микро- и малки предприятия ще могат да кандидатстват за безвъзмездна финансова помощ

Павлина Георгиева
Павлина Георгиева
10 Минути

Микро- и малки предприятия от селските райони ще могат да кандидатстват за безвъзмездна финансова помощ до 10 хил. лв. Управляващият орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 (УО на ОПИК) ще утвърди условията за кандидатстване и изпълнение по процедура за подбор на проекти „Подкрепа на микро- и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ след получаване на решение от Европейската комисия за съответствие на процедурата с правилата за държавни помощи, съобщава на сайта си Национална селска мрежа (ruralnet.bg) . Заинтересованите страни могат да се запознаят предварително с изискванията по процедурата ТУК.

ЦЕЛ: Осигуряването на оперативен капитал за българските микро и малки предприятия за справяне с последиците от пандемията COVID-19.

ТЕРИТОРИАЛЕН обхват: Проектите по процедурата следва да бъдат изпълнени на територията на Република България.

БЮДЖЕТ: 173 млн. лева е общият размер на безвъзмездната финансова помощ (БФП) по процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ е (147 050 000 лева е финансирането от Европейския фонд за регионално развитие и 25 950 000 лева е националното съфинансиране). УО на ОПИК посочва, че общият размер на БФП по процедурата е възможно да бъде увеличен.

РАЗМЕР на БФП

От 3 000 до 10 000 лева може да бъде заявената БФП за индивидуален проект. Допустими по процедурата са единствено кандидати с отчетени поне 30 000 лв. „нетни приходи от продажби“ в Годишната данъчна декларация за 2019 г. С оглед на изложеното, към датата на подаване на проектното предложение следва кандидатите вече да са подали Годишна данъчна декларация за 2019 г. пред НАП, съобразно разпоредбите на ЗКПО/ЗДДФЛ.100% е максималният интензитет на БФП по процедурата.

КРИТЕРИИ за допустимост на кандидатите:

  • кандидати, които са юридически лица или еднолични търговцирегистрирани съгласно Търговския закон или Закона за кооперациите (с изключение на лица, регистрирани по ТЗ или ЗК, развиващи дейност в сектор рибарство и аквакултури, включително преработка на продукция от риба и водни организми; организации и асоциации от организации на производители на продуктите на риболова и аквакултурите и други форми на обединения в тези сектори.);
  • кандидати, които са регистрирани преди 01.07.2019 г. и са осъществявали стопанска дейност през 2019 г.;
  • кандидати, които отговарят на изискванията за микро или малко предприятиесъгласно Закона за малките и средни предприятия и Препоръка на Комисията от 6 май 2003 г. относно определението за микро-, малки и средни предприятия (ОВ L 124, 20.5.2003 г., стр. 36).
  •  кандидати могат да участват в процедурата и да получат БФП, в случай че неса недопустими кандидати съобразно демаркационната линия с други планове и програми, финансирани със средства на ЕС;
  • кандидати, които са регистрирали спад поне 20% в оборота (нетните приходи от продажби3) за месец април 2020 г., спрямо средния месечен оборот (нетни приходи от продажби4) през 2019 г.;
  • към 31 декември 2019 г. предприятието-кандидат не е в затруднено положение, но кандидатът е изпитал затруднения след тази дата в резултат от епидемията от COVID-19.

С оглед избягване на припокриването на интервенциите между ОПИК 2014-2020 и ПРСР 2014-2020, подкрепа по настоящата процедура не могат да получават кандидати, които са:

  1. предприятия, извършващи основната си икономическа дейност, попадаща в обхвата на Приложение I към Договора за създаване на европейската общност (Приложение 5 към Условията);
  2. предприятия, кандидатстващи за финансиране на дейности за преработка и/или маркетинг на горски продукти

ВАЖНО: С оглед на горното ограничение и във връзка с раздел С 16 „Производство на дървен материал и изделия от дървен материал и корк, без мебели; производство на изделия от слама и материали за плетене“ от КИД-2008 следва да се има предвид, че производството на дърва за горене, изделия от корк, слама и материали за плетене, както и производството на пелети (които са част от код С16.29) са недопустими за подкрепа с изключение на производството на пелети от дървесни отпадъци, получени от индустриалната преработка на дървесина (също част от код С16.29). Недопустим за подкрепа е и код на икономическа дейност С16.10 „Разкрояване, рендосване и импрегниране на дървен материал“, с изключение на производството на несглобени дървени паркетни дъски.

  1. предприятия, извършващи основната си икономическа дейност, които съгласно КИД 2008 (Приложение 6) попадат в Сектор С – код на икономическа дейност 10 „Производство на хранителни продукти” и код 11 „Производство на напитки”, както следва:

– 10.1 „Производство и преработка на месо; производство на месни продукти, без готови ястия”;

– 10.2. „Преработка и консервиране на риба и други водни животни, без готови ястия”;

– 10.3 „Преработка и консервиране на плодове и зеленчуци, без готови ястия”;

– 10.4. „Производство на растителни и животински масла и мазнини”;

– 10.5. „Производство на мляко и млечни продукти”;

– 10.6. „Производство на мелничарски продукти, нишесте и нишестени продукти”;

– 10.81. „Производство на захар”;

– 10.83. „Преработка на кафе и чай”;

– 10.84. „Производство на хранителни подправки и овкусители“;

– 10.91. „Производство на готови храни за животни”;

– 11.02. „Производство на вина от грозде”;

– 11.03. „Производство на други ферментирали напитки”;

– 11.06. „Производство на малц”.

ВАЖНО: Когато кандидатът упражнява едновременно дейност в недопустими сектори и в допустими сектори по настоящата процедура, БФП се предоставя само за дейностите в допустимите сектори. Кодът на основна икономическа дейност ще се проверява въз основа на данните, посочени от кандидатите във Формуляра за кандидатстване, и служебни проверки чрез Мониторстат и НСИ. В случай че кандидатът не е представил данни за 2019 г. пред НСИ, проверката ще се осъществява въз основа на данни за 2018 г.

ДОПУСТИМИ за финансиране са дейности и разходи, необходими за преодоляване на недостига на средства или липса на ликвидност, настъпили в резултат от епидемичния взрив от COVID-19, както следва:

разходи за закупуване на суровини, материали и консумативи;

разходи за външни услуги (вкл. режийни разходи);

разходи за персонал(вкл. разходи за възнаграждения и разходи за осигурителни и здравни вноски за сметка на работодателя). Допустими са разходи за персонал, чието правоотношение с работодателя е възникнало преди датата на обявяване на извънредното положение – 13.03.2020 г.

СРОК за изпълнение : Продължителността на изпълнение на всеки проект е 3 (три) месеца, считано от датата на влизане в сила на административния договор за предоставяне на БФП. В срок от един месец от края на изпълнението на проекта бенефициентите следва да представят пред УО отчет за изпълнението по проекта. БФП по процедурата се предоставя в срок от 15 работни дни от подписване на административен договор.

ОЦЕНКА на проектите: За финансиране ще бъдат предложени проектните предложения, които съответстват на критериите за оценка,по реда на тяхното постъпване, до изчерпване на финансовия ресурс по процедурата. Оценката на проектните предложения се извършва от комисия, определен с акт на Ръководителя на УО на ОПИК на два етапа: Оценка на административното съответствие и допустимостта и Техническа и финансова оценка. Подадените проекти, за които не е налице финансов ресурс не подлежат на оценка от комисията.

КАНДИДАТСТВАНЕ: Проектните предложения се подават изцяло по електронен път чрез ИСУН 2020 на следния интернет адрес: https://eumis2020.government.bg единствено с използването на валиден Квалифициран електронен подпис (КЕП). В рамките на процедурата кандидатите могат да подадат само едно проектно предложение. В случай че един и същи кандидат е подал повече от едно проектно предложение, ще бъде разгледано само първото постъпило проектно предложение.

РАЗЯСНЕНИЯ: Въпроси, свързани с основните параметри и допустимостта по процедурата могат да бъдат задавани по електронна поща: [email protected]. Отговорите на въпросите на кандидатите се публикуват на интернет страницата на УО на ОПИК www.opic.bg, както и в ИСУН 2020 в 7-дневен срок от получаването им. Разясненията се дават по отношение на Условията за кандидатстване, не могат да съдържат становище относно качеството на проектното предложение и са задължителни за всички кандидати.

 

При технически въпроси и затруднения, свързани с функционирането на ИСУН 2020, можете да се обръщате към звеното за помощ на потребителите на системата, функциониращо в рамките на дирекция „Централно координационно звено“ към администрацията на Министерския съвет, на електронна поща: [email protected] или през формата за обратна връзка на адрес: https://eumis2020.government.bg/bg/s/Feedback/Index

Павлина Георгиева завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. В Аgrozona приоритет са й биологичното земеделие и здравословните храни, розопроизводството, пчеларството, ловът и риболовът.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА