EFFAT: Плащанията по ОСП да бъдат обвързани със спазването на трудовите разпоредби

Лилия Александрова
Лилия Александрова
9 Минути

Европейската федерация на синдикатите на работещите в храните, земеделието и туризма (EFFAT) излезе с декларация за въздействието на пандемията от коронавируса върху земеделието в ЕС. Според синдикалистите, още преди пандемията да удари Европа, земеделската система с големи усилия е поддържана икономически жизнеспособна, въпреки значителното финансиране от ЕС.

Също така тя е била екологично и социално неустойчива поради изтощаването на почвите, отравянето на водоносни хоризонти и концентрирането на властта в ръцете на картели при търговията на дребно, които смъкват цените толкова ниско, че в много случаи те са под производствените разходи. Както показват това съществуващи и предстоящи изследвания, публикувани от Института за европейска политика на Отворено общество (OSEPI), ценообразуването е един от ключовите фактори в основата на търсенето на лесна за експлоатация работна ръка в Южна, както и в Северна Европа.

Краткосрочните мерки не са достатъчни, се посочва в декларацията. Макар че подкрепата за фермерите в тази криза е важна, инжектирането на повече пари в счупена система няма да я поправи. Вместо това тези мерки могат да доведат до субсидиране на замърсители и работниците може изобщо да не се възползват от тях, тъй като повечето пари за фермерите не са гаранция за по-високи заплати и достойни условия за работа, заетост и настаняване за селскостопанските работници. Намаляването на бюрокрацията и временното отлагане на изискванията за отчетност, както се предвижда да направят това краткосрочните мерки на ОСП, могат също само да влошат условията на труд.

Пандемията предоставя на ЕС възможност за основно преустройство на неговата земеделска и хранителна система, за да я направи както по-екологична, така и по-зачитаща правата, с по-справедливи вериги за доставки, адекватни цени както за фермерите, така и за потребителите, и гарантирани трудови права на работниците.  

Необходими са следните действия:

1. Спешно разглеждане на положението на работниците в земеделието и хранително-вкусовата промишленост по време на пандемията от COVID-19.

Условията на труд и живот на много работници по веригата на доставки на храни, и по-специално в селското стопанство, обикновено са под установените стандарти. Сега те също поставят тези работници в повишен риск от заразяване с вируса. ЕС и държавите членки трябва да направят всичко необходимо, включително и да мобилизират допълнително финансиране, за да се осигури достойно настаняване, достъп до вода, бързо тестване и снабдяване със защитни средства за работниците по европейските полета и преработвателни предприятия. Отделно и с прилични условия настаняване също трябва да бъде осигурено независимо от статута на пребиваване Средствата на ЕС следва също да бъдат пряко насочени към организации на гражданското общество, които провеждат информационни кампании сред работниците в земеделието и работят по техните основни потребности. Освен това, всички работници, които са засегнати от коронавирус или чиито членове на семейството са, трябва да могат да ползват отпуск при пълно заплащане, без да се страхуват да изгубят работата или доходите си.

2. Трансформиране на новата ОСП, за да бъде социално и екологично устойчива.

Общата селскостопанска политика на ЕС (ОСП) досега благоприятстваше неустойчивите земеделски практики и социалното й измерение се бе съсредоточило почти изключително върху земеделските производители, но не и върху селскостопанските работници. В съответствие с Европейската зелена сделка се очаква новата ОСП да засили свързаните с околната среда условия за отпускане на субсидии за земеделие. Отдавна е време да обвържем и директните плащания на ОСП със спазването на трудовите разпоредби, социалните стандарти и колективните трудови споразумения.

3. Включване на фокус върху работниците в Стратегията „От фермата до вилицата“.

Предстоящата Стратегия „От фермата до вилицата” на ЕС трябва да включва по-голям акцент върху работниците в земеделието и хранително-вкусовата промишленост и да гарантира по-равно разпределение на стойността по веригата на доставките. Договорът за ЕС поставя това като ясна цел, посочвайки, че ОСП трябва да гарантира „справедлив жизнен стандарт“ за по-широката „земеделска общност“ (Член 39 от ДФЕС).

4. Гарантиране на пълен достъп до декларирана заетост за работниците мигранти и бежанци.

ЕС следва да призове националните правителства да издадат разрешителни за работници без документи, които са най-уязвимата част от общата категория лесна за експлоатация работна ръка вече на територията на ЕС и които са изключени от достъп до субсидирани услуги в много държави членки. В повечето страни от ЕС спирането на процедурите по убежище и миграция поради пандемията постави милиони в неизвестност и може да лиши мнозина от документи. Следователно разрешителните трябва автоматично да се удължават, а висящите заявления да бъдат приемани, както някои държави членки вече направиха това, като разрешителните се издават с разумен срок на продължителност, за да се осигури известна стабилност и сигурност на хората и семействата при несигурни обстоятелства. Процедурите по връщане на мигранти са фактически преустановени в много страни и, предвид допълнителните предизвикателства за достъп до средства за защита, следва да бъдат официално спряни, като задържаните лица бъдат освободени и им се осигури подходяща подкрепа. 

5. Подобряване на функционирането на маршрутите за разрешителни за работа за мигранти извън ЕС, за да достигнат до Европа, и осигуряване зачитането на правата на работниците мигранти и бежанци.

Съществуващо законодателство на ЕС за законна миграция като Директивата за сезонните работници и Директивата за синя карта са доказали своята непригоденост както за гарантирането на спазването на правата на работниците мигранти, така и за задоволяването на търсенето. Следователно Европейската комисия следва да разшири и засили съществуващите пилотни проекти за законна миграция в диалог със синдикатите и други организации, които работят с работници мигранти. Тези механизми трябва да позволят на работниците мигранти да кандидатстват в страната, да увеличат правата си за пребиваване, да преобразуват видовете разрешителни и да сменят работодателя си. Инструменти на ЕС като Директивата за сезонните работници също трябва да бъдат изменени по съответния начин, за да се направят тези разпоредби обвързващи за всички държави членки. Държавите членки, участващи в проектите, трябва да се ангажират и да носят отговорност за осигуряването на достойни условия на труд. Разпоредбите относно правата на работниците и потърпевшите в европейските и националните инструменти също следва да бъдат по-добре прилагани, така че изпълнението им да не се фокусира предимно върху миграционния статут.

6. Въвеждане на задължително законодателство на ЕС за управление на риска от посегателства върху правата на човека и околната среда.

Дефиницията за права на човека в новата рамка на ЕС следва да включва правата на синдикатите и работниците, както и правата, свързани с околната среда. Тя трябва да установи задължителни и ефективни механизми за управление на риска от посегателства, обхващащи дейностите на фирмите и техните бизнес взаимоотношения, включително техните вериги за доставки и подизпълнители, и да обхване МСП, както и големи компании. Засилени системи за отчетност и правни средства за защита на потърпевшите трябва да бъдат включени. По-голямата част от европейските предприятия, изследвани за целите на наскорошно проучване, публикувано от Европейската комисия, поискаха обвързващ инструмент на ЕС за управление на риска от посегателства върху правата на човека.  

     Кризата, предизвикана от разпространението на коронавируса, показа колко крехка и неустойчива е нашата система за доставка на храни. Институциите на ЕС и държавите членки трябва да действат сега, за да сме сигурни, че храната, която ядем, не се произвежда чрез експлоатация на хора и планетата – и така че да изградим по-справедлива и устойчива хранителна система.

ЕТИКЕТИ:
Лилия Александрова е журналист в „Агрозона“ от 2013 г. Има магистърска степен по Международни отношения и бакалавърска степен по Бизнес администрация. Интересите ѝ са в областта на политическата интеграция и Европейския съюз, агропредприемачеството, образованието, труда и социалната политика.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА