Д-р Светла Николова, химик и биопроизводител: Когато потребителите са информирани, те дърпат пазара напред

Златко Златков
Златко Златков
3 Минути

Когато потребителите са информирани, те дърпат напред развитието на пазара. Търсят например биоябълки и когато има пазар за тях, ще се намерят биопроизводители, защото има на кого да продадат стоката си. Това е истинското развитие на един пазар, а не субсидиите. Това каза за д-р Светла Николова, химик и биопроизводител, за „Агрозона“. Тя посочи като пример Дания, където от 2020 г. всички детски градини ще бъдат задължени да купуват биохрани. Биопродуктите в чужбина имат висок имидж, защото правилата се спазват от производителите и търговците. У нас най-големият проблем е липсата на доверие от страна на потребителите, че един продукт е наистина био.

Законодателството не е най-големият проблем в България сега, а информираността на търговците и на потребителите, каза още д-р Николова. „Странно, но е факт, че самите търговци не разбират какво е биологично производство. Ако потребителите са добре информирани, те сами ще притиснат търговеца да знае повече за стоката си. Сега има парадокс, че клиентите знаят повече от търговците“, обяснява тя.

Всички казват, че е добре децата да се учат още в детската градина да ядат плодове и зеленчуци. „Ние не знаем обаче как е била третирана една ябълка. Ако са използвани химикали, плодът може да не донесе полза за здравето на децата“, предупреждава д-р Николова и посочи, че в Англия, Швеция и Германия например има по-строго законодателство и от европейския регламент, който изисква да не се използват определени химикали. Има място, спороред Николова, за усъвършенстване на законодателството в България, така, че едно стопанство да бъде биологично и да запази биоразнообразието в своя район.

Всеки биопродукт трябва да се отглежда в синхрон с природната среда, в която е поставен, така че да не й вреди, обяснява д-р Николова. За да са сигурни потребителите, че един продукт независимо дали храна или козметика, е биологично производство, трябва да търсим съответния знак приет в Европейския съюз и указващ, че производството е биологично. Това дава гаранция, че съставките са произведени органично. Този сертификат гарантира също, че продуктът и съставките са произведени при установени условия за съответния клас храна или козметика.  Също така сертификатът урежда състава на продукта – какво може да бъде включено в един козметичен продукт например.

Лилия Александрова

Златко Златков администрира agrozona.bg между 2012 и 2015 година. В неговия профил ще откриете някои публикации на нашите автори в този период сред които Светлана Трифоновска, Марта Йонкова, Анета Стефанова, Диляна Хараланова, Лилия Александрова, Петър Лазов, Георги Джендов и други

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА