Тенденции: Експортът на зеленчуци бележи трайно увеличение

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
2 Минути

„През 2018 г. общото производство на плодове достига 229 хил. тона, а на зеленчуци – 841 хил. тона. През последните пет години експортът при зеленчуците бележи тренд към увеличение, като през 2018 г. е 134 млн. щ.д. При вноса на зеленчуци увеличението е със значително по-слаби темпове. Сравнително добри конкурентни позиции на чуждите пазари имат бобовите зеленчуци, оранжерийните домати и краставици, а от 2018 г. и картофите“, съобщи заместник-министърът на земеделието Чавдар Маринов.

„Нашата основна цел е земеделските производители да имат предвидимост на своите доходи и да бъдат конкурентноспособни, както на европейските, така и на международните пазари“, допълни Чавдар Маринов. По думите му, през последните години брутната добавена стойност (БДС) от аграрния сектор формира около 4-5% от икономиката на страната. Той отбеляза, че през последните три години се отчита ръст при родното производство, което е обвързано с увеличаване на реколтираните площи. За същия период, при плодовете стойностният обем на износа от България също се увеличава за последните пет години, като ръстът достига почти 125 млн. щ.д. „В разглеждания петгодишен период не се наблюдава съществена промяна на внесените количества в обеми от ябълки, праскови, кайсии, сливи и круши“, добави още Чавдар Маринов.

Министерство на земеделието, храните и горите изготви експортна стратегия за сектор „Плодове и зеленчуци“. Той допълни, че нейната основна цел е да се постигне преодоляване на съществуващия дисбаланс между износа и вноса. „Това е стъпка за повишаване затвърждаването на съществуващите ни пазари и да ги разшири. По този начин ще се стимулира както вътрешното производство, така и експортът на български плодове и зеленчуци“, каза още заместник-министър Маринов. Той поясни, че стратегията вече е представена пред браншовите организации и към момента се очакват бележки и допълнителни текстове от тях, които да спомогнат за реализирането на тази идея.

 

Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА