С 3516% се е увеличил вносът на слънчогледово масло за година

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
3 Минути

Според министъра на икономиката секторът се преработка се окрупнява, а анализ трябва да покаже защо продуктите са по-скъпи у нас, отколкото в ЕС

С 3516% се е увеличил вносът на слънчогледово масло – рафинирано и нерафинирано, за последната година, сочат данните на Министерство на икономиката и индустрията (МИИ), представени в Пленарна зала по време на отговор на министъра на икономиката и индустрията Богдан Богданов за влиянието на внесеното от Украйна слънчогледово семе на българския пазар на депутата Румен Христов.

В количествено изражение това се равнява на 218 хил. тона, обясни министърът. Според данните от Евростат вносът у нас белен/небелен/шарен слънчоглед е намалял с 12,8% на годишна база до 33 хил. тона, а слънчогледовото кюспе се е увеличило с 544% до 155 хил. тона, показват още данните. Основните страни, от които се внася слънчоглед и продукти от него, са Украйна, Румъния и Молдова, уточни министър Богданов.

10 дни ще приемат заявления за извънредната помощ за производителите на слънчоглед

По отношение на износа на слънчогледово семе и продукти от него, през 2022 г по изчисления на МИИ износът на белен/небелен/шарен слънчоглед е нараснал на годишна база с 21%, до 391 хил. тона. Изнесено е с 113% повече слънчогледово масло, което се равнява на 685 хил. тона. При експорта на кюспе ръстът е 103%, като са изнесени 907 хил. тона. Водещи страни, към които изнасят нашите производители, са Германия, Испания, Гърция, Китай и др.

По данни на Евростат през 2019 г предприятията от отрасъла са реализирали оборот на стойност 747 млн. евро. За следващите две години по данни на МИИ секторът е нараснал и сме успели да реализираме приходи от 1,3 млрд. евро, като търговското салдо е положително за България.

Производството в сектора се окрупнява в последните години, тъй като въпреки намаляването на броя на предприятията от 76 през 2013 г. до 57 през 2020 г., заетите в тях се увеличават на годишна база.

Според министър Богдан Богданов обаче трябва да се направи анализ защо през 2021 г. продукцията у нас от тази промишленост е била по-скъпа с 31% спрямо европейската, а през 2022 г. – с над 34%.

 

 

Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА