Производителят на изкуствени торове “Неохим” промени част от основните си външни пазари

Златко Златков
Златко Златков
4 Минути

Значителна промяна в структурата на своите пазари отчита димитровградският производител на торове за селското стопанство “Неохим”. При най-много реализирани продажби на европейските пазари, компанията е започнала да продава в Северна Америка и почти е спряла доставките за Азия и Африка, според неконсолидирания й отчет. Възможно е промяната на пазарите да е свързана с навлизането на новия инвеститор в “Неохим” – в началото на тази година австрийската компания Borealis и First Energy Bank – Бахрейн, купиха 20% от капитала на торовия завод. Засега няма достатъчно информация какви промени може да се очакват след сделката, но е възможно смяната на основните пазари да е направена под влиянието на новите инвеститори, пише capital.bg.

Към края на септември 2014 г. близо 80% от оборота на компанията на чужди пазари се дължи на европейските и още 15% идват от Северна Америка. Година по-рано структурата е била различна — Европа е носела близо 60% от външните приходи, а останалите 40% са идвали от Азия и Африка. Съвсем леки промени има и в съотношението между оборота от износ и този от българския пазар. Преди година продажбите в България са носили 64% от общия оборот, а сега този дял е спаднал с 1 процентен пункт.

През деветмесечието на миналата година продажбите в Европа са били на стойност 42.6 млн. лв., а по същото време на тази са 46.3 млн. лв. За сметка на това в Азия и Африка има значително намаление на продажбите — от близо 27 млн. лв. за деветмесечието на миналата година до малко над 4 млн. лв. през същия период на тази. Освен това “Неохим” вече има и нов пазар — Северна Америка, където е пласирана продукция за общо 9 млн. лв. Година по-рано там не е имало никакви продажби.

Компанията е излязла на загуба за деветмесечието заради спад в продажбите. Към края на септември отрицателният резултат надминава 12 млн. лв. при 4 млн. лв. печалба година по-рано. За същото време общите приходи са паднали с 16% до 163 млн. лв., като основната част идват от продажби на продукция, където е и същественото намаление. Намаление има и в продажбите на вътрешния пазар, и в тези зад граница. Доста сериозно са спаднали вътрешните продажби на основния продукт — амониев нитрат, докато тези на NPK тор и на амоняк са се повишили. Делът им в оборота обаче е много малък и не е съществен за общите приходи.

Разходите за дейността на компанията също са намалели, макар и недостатъчно, за да компенсират спада от приходите. Основната суровина за производството е природният газ, което прави торовия завод силно зависим от цената на горивото. За деветмесечието на тази година разходите за него са били 119.43 млн. лв., с близо 7 млн. лв. по-малко, отколкото за същия период на миналата година. Това представлява близо 70% от всички разходи на “Неохим”. Трябва обаче да се има предвид, че за този период цената на природния газ спадна — към септември миналата година тя беше 630 лв. на 1000 куб. метра, а сега е 603.44 лв., т.е. понижението е над 4%.

Златко Златков администрира agrozona.bg между 2012 и 2015 година. В неговия профил ще откриете някои публикации на нашите автори в този период сред които Светлана Трифоновска, Марта Йонкова, Анета Стефанова, Диляна Хараланова, Лилия Александрова, Петър Лазов, Георги Джендов и други

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА