Според данни на МЗх за първите два месеца на 2023 г. има намаление на изкупеното краве мляко в България със 7,3 хил.т. Причини за това могат да се търсят основно в намаление на производството заради намаление на поголовието и свиващото се потребителско търсене заради поскъпналите цени, но и ниските изкупни цени.
Предвижданията на САРА за производството на мляко в страната през 2023 г. е то да е с около 2% надолу, до 890 хил/кг в сравнение с 2022 г.
Производството на краве мляко за 2023 г. се оценява на 790 хил/кг, а овчето на 65 хил/кг, става ясно от данни на Центъра за икономически изследвания в селското стопанство (САРА).
Предизвикателствата пред млечния сектор остават поскъпналите от 2021 година производствени разходи, което ще се допълва и с натиска за смъкване на изкупните цени на млякото, което продължава да държи на критични равнища рентабилността на сектора.
Румъния реггистрира ръст в производството с 12%
Производството на краве мляко в ЕС през м.януари продължава да нараства с 1% ( 117 хил. т.) спрямо обемът изкупено мляко за
м.януари 2022 г. Това води до натиск върху цените, които за месец са се понижили в ЕС-13 със 7%..
Нараства производството в 11 държави членки, най-значимо в Румъния (+12%), Белгия (+5%), Нидерландия (+4,7%) Най-значително намаление има в Кипър (-9%), Хърватия (-5%) и Латвия (-5%).
Средната изкупна цена в ЕС намалява
Продължава намалението на средната изкупна цена в ЕС за м.януари – 3,5%, за м.февруари – 2,8% до 0,55 евро за кг. Цената остава все още 25% над цената от м.февруари 2022 г.
Продължава спада на изкупната Спот цена за краве мляко на борсата Лоди до 0,46 евро за кг., което е с 22% под цената от 0,56 евро за кг. по дългосрочен договор в Италия и е сигнал за отслабващо търсене от преработвателите.
Цените на млечните продукти на борсите в Съюза през март поддържат посоката надолу – сухо обезмаслено мляко (-3%), пълномаслено сухо мляко (-2%), масло (-1%), сирене Чедър (- 3%). Причината за това са, че търсенето не се повишава, а има известно свиване, при износа няма промяна, която да компенсира увеличаването на разликата между търсене и предлагане.