Мексико премахва митата за внос на продукти от птиче и свинско месо

Георги Узунов
Георги Узунов
9 Минути

Мексико ще премахне високите мита върху ключови храни от ЕС, като макаронени изделия (върху които понастоящем се налагат мита до 20 %), шоколад и захарни изделия (с мита над 20 %), сини сирена (до 20 %), ябълки и консервирани праскови (до 20 %), на практика всички продукти от свинско месо (до 45 %) и представляващите икономически интерес продукти от птиче месо (до 100 %). Това е едно от условията в сключеното на 21-ви април споразумение за търговия, което разширява обхвата на действащата в момента спогодба, подписана през 1997 г.

За други продукти споразумението ще осигури значителен нов пазарен достъп в рамките на годишни ограничения, например за млякото на прах (досега обмитявано с до 50 %) ще има годишна квота от 50 000 тона, за пресните и преработените сирена (досега обмитявани с до 45 %) — квота от 5000 тона, а за останалите сирена (понастоящем облагани с мито до 45 %) — квота от 20 000 тона.

Chicken Breast
ЕК дава €169 млн. за реклама на европейски храни

Ще бъде улеснена и търговията с вино и спиртни напитки, износът на които е важен както за ЕС, така и за Мексико.

Новото споразумение означава, че 99 % от продуктите ще се търгуват между ЕС и Мексико безмитно. За 98 % от стоките няма да има мита от момента на влизане в сила на споразумението. За останалите стоки и услуги митата ще бъдат премахнати с течение на времето или за ограничен обем, определен като квота. Това се отнася за износа на млечни продукти и месо от ЕС и от Мексико.

Споразумението ще позволи на износителите от ЕС много по-лесно да продават своите продукти в Мексико и да спестяват до 100 млн. евро годишно от мита.

Европейският съюз ще създаде сайт за улесняване на достъпа на малките и средните предприятия до пазара на селскостопанска продукция в Мексико. Съгласно споразумението от Мексико също се изисква да създаде уебсайт, съдържащ информацията, от която малките и средните предприятия от ЕС се нуждаят с оглед на достъпа до пазара в Мексико. Лицата за контакт в ЕС и Мексико ще работят заедно, за да вземат под внимание специфичните нужди на по-малките предприятия и да определят начините, по които те могат да се възползват от новите възможности на всеки един от пазарите.

ЕС и Мексико запазват правото си да определят нивото на защита, което считат за подходящо в търговията на хранителни продукти. В споразумението се съдържа изрично позоваване на принципа на предпазливост, с който се урежда подходът на страните по отношение на процеса на вземане на решения. Това означава, както вече е заложено в Договорите за ЕС, че ЕС може да продължи да не допуска на своя пазар продукти, докато не разполага с научни доказателства за тяхната безопасност.

Съгласно новото споразумение Мексико ще отвори своя пазар на обществени поръчки за дружествата от ЕС повече, отколкото за останалите си търговски партньори. Дружествата от ЕС ще имат възможност да подават оферти за предоставяне на стоки и услуги на мексиканските публични субекти, които никога преди това не са позволявали на чуждестранни предприятия да участват в процедури за възлагане на обществени поръчки.

Мексико се ангажира да започне преговори с мексиканските щати да позволят на предприятията от ЕС да участват в процедури за възлагане на обществени поръчки на държавно равнище към момента на подписване на споразумението. Това ще бъде първият път, когато Мексико осигурява достъп до обществени поръчки на държавно равнище за предприятия, които не са мексикански.

био
Пазарът на био храните ще нарасне с 14% до 2021 г.

В споразумението се определят хоризонтални правила относно търговията, извършвана по електронен път. Следователно тези правила излизат извън рамките на търговията с услуги сама по себе си.

Разпоредбите имат за цел:

  • да премахнат необоснованите пречки пред търговията по електронен път чрез забрана на митата върху предоставяните по електронен път услуги и чрез забрана на ненужните процедури за издаване на разрешения;
  • да създадат правна сигурност за дружествата, като гарантират правната валидност и правната сила на електронните договори и на електронната идентификация и удостоверителните услуги;
  • да гарантират сигурна онлайн среда за потребителите.

По силата на новото споразумение Мексико прие да разшири обхвата на защитата на храните с „географско означение“, за да бъдат включени още 340 европейски географски означения за вина и храни, така че само оригинални продукти от ЕС да могат да бъдат продавани в Мексико под съответното наименование. Според действащото споразумение Мексико вече осигурява защитата на 80 спиртни напитки с географски означения.

По този начин продажбата на имитации в Мексико на продукти като сиренето Конте от Франция, сиренето Queijo São Jorge от Португалия, саламът Szegedi szalámi от Унгария и конфитюрът от сливи Magiun de prune Topoloveni от Румъния ще стане незаконна.

Това също ще помогне на европейските износители и ще вдъхне увереност на мексиканските потребители, че купуват истински европейски продукт.

В споразумението се определят правила относно средствата за търговска защита, например процедури, използвани за борба с нелоялните търговски практики, като например антидъмпингови, антисубсидийни, глобални и двустранни предпазни мерки. ЕС и Мексико потвърждават също така своите права и задължения, произтичащи от споразуменията на Световната търговска организация, и се споразумяват за по-голяма прозрачност и за провеждането на допълнителни консултации

????????????????????????????????????
10% повече износ на БГ вина към трети страни цели новата лозаро-винарска програма

В споразумението се потвърждава също така, че определени видове субсидии могат да възпрепятстват конкуренцията и търговията. Забраняват се експортните субсидии и се включват правила за ограничаване на потенциалното отрицателно въздействие на други субсидии.

Голям търговски партньор

ЕС е третият най-голям търговски партньор на Мексико, а Мексико — с население от 128 милиона души — е вторият по големина търговски партньор на ЕС в Латинска Америка след Бразилия. Общият обем на търговията между ЕС и Мексико възлиза на 62 млрд. евро за стоки (2017 г.) и 15 млрд. евро за услуги (2016 г.). Износът на стоки от ЕС за Мексико е на стойност 38 млрд. евро (2017 г.), а износът на услуги — 10 млрд. евро (2016 г.).

400 000 работни места в ЕС са свързани по един или друг начин с износа за Мексико. Споразумението ще улесни търговията и инвестициите с Мексико, така че тази цифра ще нараства. Всеки 1 милиард евро от износа на ЕС подкрепя около 14 000 работни места в Европа, така че колкото повече Европа изнася, толкова повече работни места могат да бъдат създадени и гарантирани.

Какво предстои

Преговарящите от двете страни ще продължат да полагат усилия за намиране на решение на всички оставащи технически проблеми и за изготвяне на окончателен текст на споразумението. След това Комисията ще провери текста на споразумението от правна гледна точка, ще го преведе на всички официални езици на ЕС и ще го изпрати за одобрение на Европейския парламент и на Съвета.

 

Георги Узунов е в сферата на журналистиката от 7 години. Работил е за национални медии като Радио "Фокус", Дарик Радио и Националното радио. Завършил е бакалавър "Журналистика" в Софийския университет, а магистратурата му е в специалност "Журналистика, Продуцентство и Финанси".

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА