Зместник-министърът на икономиката Любен Петров разговаря с представители на Бизнес асоциация „Япония и Югоизточна Европа“, съобщават от пресцентъра на икономическото министерство. Японската делегация е представила целите на Асоциацията, насочени към насърчаване и развитие на сътрудничеството между Япония и страните от Югоизточна Европа, в частност България. Обединението е насочено и към стимулиране на малките и средните предприятия. Зам.-министър Петров коментира, че дейността на подобни организации е изключително важна за изграждане на партньорства между компании от двете страни. По думите му съществуват възможности за по-широко навлизане на редица български продукти на японския пазар. Той даде пример с български вина, сирене, кашкавал, пчелен мед и др.
От Министерството на икономиката посочват, че Япония е важен икономически партньор в региона на Източна Азия. За 2014 г. стокообменът между България и азиатската страна възлиза на 150.9 млн. щ.д., което е с 19.8 % повече спрямо предходната година. Износът на България за този период възлиза на близо 38.2 млн. щ.д. (с 1.2 % повече спрямо 2013 г.), а вносът от Япония на 112.7 млн. щ.д. (27.7 % ръст спрямо предходната 2013 г.). За първата половина на 2015 г. двустранната търговия между Япония и България възлиза на 64.1 млн. щ. д., което е 20.5 % спад спрямо същия период на предходната 2014 г. От ведомството уточняват, че спадът се дължи на намаляването на вноса за България, който за първите шест месеца на 2015 г. се равнява на 42.6 млн. щ.д., с 32.6 % по-малко, основно в резултат на намалелия внос на парни турбини спрямо реализирания през същия период на 2014 г.