Икономиката на България е в дефлация и през февруари

Лилия Александрова
Лилия Александрова
7 Минути

Индексът на потребителските цени за февруари 2016 г. спрямо януари 2016 г. е 99,7%, т. е. месечната инфлация е минус 0.3%, или имаме дефлация. Това показва статистиката на Националния статистически институт (НСИ). Инфлацията от началото на годината (февруари 2016 г. спрямо декември 2015 г.) е минус 0.3%, а годишната инфлация за февруари 2016 г. спрямо февруари 2015 г. е минус 0.5%. Средногодишната инфлация за периода март 2015 – февруари 2016 г. спрямо периода март 2014 – февруари 2015 г. е 0.0%.

През февруари 2016 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, както следва: хранителни продукти и безалкохолни напитки – увеличение с 0.5%; алкохолни напитки и тютюневи изделия – увеличение с 0.2%; облекло и обувки – намаление с 2.8%; жилища, вода, електроенергия, газ и други горива – цените остават на равнището от миналия месец; жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома – намаление с 0.9%; здравеопазване – увеличение с 0.2%; транспорт – намаление с 3.2%; съобщения – намаление с 0.1%; развлечения и култура – намаление с 0.5%; образование – увеличение с 0.2%; ресторанти и хотели – цените остават на равнището от миналия месец; разнообразни стоки и услуги – намаление с 0.5%.

През февруари 2016 г. са се намалили цените на следните хранителни продукти: бял хляб – с 0.4%, ориз – с 0.8%, брашно – с 0.4%, макаронени изделия – с 1.4%, свинско месо – с 1.6%, месо от домашни птици – с 1.8%, мляно месо (кайма) – с 0.6%, малотрайни колбаси – с 1.0%, яйца – с 0.6%, млечни масла – с 0.3%, прясно мляко – с 0.6%, ябълки – с 0.7%, домати – с 5.4%, гъби – с 1.5%, зрял боб – с 0.1%, листни зеленчуци – с 0.7%, пресни зеленчукови подправки – с 1.9%, оцет – с 0.3%, плодови сокове – с 0.7%, бира – с 0.8%, и други.

През февруари 2016 г. са се увеличили цените на следните хранителни продукти: хляб „Добруджа“ – с 0.4%, сухи сладкарски изделия – с 1.2%, захар – с 2.2%, сирене – с 0.6%, кашкавал – с 0.3%, маргарин – с 2.2%, леща – с 5.4%, картофи – с 0.5%, зеле – с 5.4%, зрял лук и чесън – съответно с 5.6 и 4.6%, моркови – с 3.6%, цитрусови и южни плодове – с 1.3%, кафе – с 1.9%, ракия – с 0.2%, и други.

През февруари 2016 г. в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано намаление на цените при: облекло и обувки – съответно с 1.5 и 5.2%, хладилници – с 1.6%, продукти и препарати за почистване – с 1.5%, газообразни и течни горива за битови нужди – съответно с 6.2 и 5.8%, дизелово гориво – с 6.3%, автомобилен бензин А95Н – с 4.5%, автомобилен бензин А98Н – с 3.9%, газ пропан-бутан за ЛТС – с 5.6%, метан за ЛТС – с 1.5%, услуги по краткосрочно настаняване – с 1.4%, продукти за лична хигиена – с 1.9%, и други.

През разглеждания месец в групите на нехранителните стоки и услугите са се увеличили цените на: цигари – с 0.5%, такса за събиране и изхвърляне на битови отпадъци – с 2.0%, дърва за отопление – с 0.3%, перални – с 0.5%, резервни части за ЛТС – с 0.2%, услуги в ресторанти, кафенета и други – с 0.2%, козметични продукти – с 1.4%, и други.

През февруари 2016 г. цените на лекарствените продукти и на стоматологичните услуги са се увеличили съответно с 0.2 и 0.3%, а цените на лекарските услуги остават на равнището от предходния месец.

По окончателни данни на НСИ индексът на потребителските цени за януари 2016 г. спрямо декември 2015 г. е 100.0%, т. е. месечната инфлация е 0.0%. Хармонизираният индекс на потребителските цени за февруари 2016 г. спрямо януари 2016 г. е 99.5%, т. е. месечната инфлация е минус 0.5%. Инфлацията от началото на годината (февруари 2016 г. спрямо декември 2015 г.) е минус 0.7%, а годишната инфлация за февруари 2016 г. спрямо февруари 2015 г. е минус 1.0%.

Средногодишната инфлация за периода март 2015 – февруари 2016 г. спрямо периода март 2014 – февруари 2015 г. е минус 0.8%.

Според ХИПЦ през февруари 2016 г. спрямо предходния месец цените на стоките и услугите в потребителските групи са се променили, както следва: хранителни продукти и безалкохолни напитки – увеличение с 0.4%; алкохолни напитки и тютюневи изделия – увеличение с 0.1%; облекло и обувки – намаление с 2.2%; жилища, вода, електроенергия, газ и други горива – увеличение с 0.1%; жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома – намаление с 0.7%; здравеопазване – увеличение с 0.2%; транспорт – намаление с 2.5%; съобщения – намаление с 0.4%; развлечения и култура – намаление с 0.5%; образование – увеличение с 0.2%; ресторанти и хотели – намаление с 0.3%; разнообразни стоки и услуги – намаление с 0.4%.

По окончателни данни на НСИ хармонизираният индекс на потребителските цени за януари 2016 г. спрямо декември 2015 г. е 99.8%, т. е. месечната инфлация е минус 0.2%. Индексът на цените за малката кошница за февруари 2016 г. спрямо януари 2016 г. е 100.4%, а от началото на годината (февруари 2016 г. спрямо декември 2015 г.) е 100.9%.

През февруари 2016 г. цените на стоките и услугите от малката кошница за най-нискодоходните 20% от домакинствата са се променили спрямо предходния месец, както следва: хранителни продукти – увеличение с 0.9%; нехранителни стоки – намаление с 0.3%; услуги – цените остават на равнището от миналия месец.
По окончателни данни на НСИ индексът на цените за малката по състав кошница за януари 2016 г. спрямо декември 2015 г. е 100.5%.

Лилия Александрова е журналист в „Агрозона“ от 2013 г. Има магистърска степен по Международни отношения и бакалавърска степен по Бизнес администрация. Интересите ѝ са в областта на политическата интеграция и Европейския съюз, агропредприемачеството, образованието, труда и социалната политика.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА