Фабриката за рибни консерви “Славянка” е възвърналa част от изгубените си пазари

Златко Златков
Златко Златков
5 Минути

Производителят на стерилизирани рибни консерви “Славянка” е възвърнал част от изгубените през годините пазари. До средата на 90-те бургаската компания е изнасяла продукция за Гърция, Испания, Холандия, Австрия, Великобритания, Италия, Белгия, Грузия, Украйна, Румъния, Македония и други европейски държави. Към част от тях днес отново отива голяма част от продукцията, съобщи изпълнителният директор на бургаското предприятие Петя Георгиева, която работи в него още от времето преди промените, когато продукцията се изнася основно към СИВ и Западна Европа, а производството на риба се дотира от държавата. Тогава компанията произвежда на месец толкова, колкото в момента за година, пише “Капитал Daily”.

Конкуренция и скъп пазар

Сега обаче ситуацията е различна – силно конкурентен пазар и скъпи продукти. Въпреки това дружеството успява да запази прозиводството си през 2013 г. на нивата от предходната година – 600 тона консерви. Предходните години ръстът е бил между 40 и 50%. Георгиева не пожела да каже какви са финансовите резултати за миналата година. Справка в Търговския регистър показва, че за 2012 г. дружеството има приходи от малко над 3.5 млн. лв. при 2.58 млн. лв. година по-рано. Печалбата също расте – от 12 хил. на 127 хил. лв.

В момента “Славянка” произвежда над 30 вида продукти, сред тях са и различни видове деликатесни консерви от рибни филета, миди, калмари, морски дарове, сьомга, сардини и др. “Клиентите ни от европейските държави често поръчват асортименти, които не са характерни за нашата страна. За Гърция например произвеждаме калифорнийски калмари в собствен сос, сардини, за Швеция – филе от скумрия в доматен сос. Продукцията ни за Румъния е почти сходна с тази, която предлагаме на българския пазар”, казва Петя Георгиева.

Компанията получава разрешение да продава в европейските страни още преди България да влезе в ЕС. През годините падналите продажби тук се компенсират с нови пазари в Европа. През последните години предприятието поддържа сериозен износ за Гърция и Швеция. През 2013 г. успява да възвърне добрите си позиции и на сръбския пазар. “В чужбина успяваме да се наложим преди всичко с ниска цена на продукцията. Ако на рафта в Дания, Германия, Норвегия нашата консерва се появи на еднаква цена с техните продукти, те няма да предпочитат българските, дори да са равностойни като качество”, показва дългогодишният опит.

През различните сезони на годината в “Славянка” са заети между 60 и 120 човека предимно нискоквалифициран персонал. “Минахме през етапа на закъснение на плащанията, имахме случаи, в които предпочитахме да не продаваме продукцията си, отколкото да рискуваме”, казва Георгиева. През последните 3 години този проблем е овладян и “Славянка” вече няма некоректни партньори.

Днес всяка втора консерва на “Славянка” е предназначена за износ. Българският пазар неумолимо се свива с всяка изминала година. “Вероятно причина за това е както намалената покупателна способност на населението, така и липсата на традиции в консумацията на риба у нас”, смятат производителите. За да се купува повече продукцията им и да бъде на достъпна цена, от “Славянка” коригират рецептите си за българския пазар, като намаляват разфасовките.

Зависими от вноса на суровина

Рибата е скъп продукт, който пристига до бургаското предприятие с контейнери от чужбина. Цената й непрекъснато расте – средногодишно с около 10%. “Славянка” внася риба от цял свят, но предимно от Тайван, Перу, Китай и Мароко. Преди десетина години в Черно море е имало много копърка, която се е използвала и в консервната промишленост. Днес уловът едва захранва консумацията в заведенията. Все по-скъпи стават и опаковките, което неизбежно се отразява на крайната цена на продукта. “Славянка” продава във всички търговски вериги, а от 2 години предприятието развива и собствена дистрибуторска мрежа, която позволява рибните консерви да се появят дори в малките квартални магазинчета.

От 2004 г. бургаското рибно предприятие произвежда своята продукция в нови производствени помещения, реновирани със средства по програма САПАРД. Ремонтът и оборудването са за 1.3 млн. лв., а капацитетът за преработка е между 5 и 10 тона риба на ден. На практика си направихме едно ново предприятие в старото, което да задоволява пазарите. Другите помещения се отдават под наем, казва Георгиева и допълва: “Още сме в началото на 2014 г., но сме с осигурени поръчки за първите 6 месеца.”

Златко Златков администрира agrozona.bg между 2012 и 2015 година. В неговия профил ще откриете някои публикации на нашите автори в този период сред които Светлана Трифоновска, Марта Йонкова, Анета Стефанова, Диляна Хараланова, Лилия Александрова, Петър Лазов, Георги Джендов и други

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА