“Националният съюз на градинарите в България от година и половина имаме специална концепция за плодовете и зеленчуците и сме силно свързани със свежите плодове и зеленчуци” каза председателят на Националния съюз на градинарите в България (НСГБ) Слави Трифонов по време на официалното представяне на проекта „Градинария“, вашата уеб страница“ – първи електронен пазар за свежи плодове и зеленчуци на едро. Проектът е реализиран от Националния съюз на градинарите в България с финансовата подкрепа на фондация „Америка за България“. На представянето на проекта присъстваха министърът на земеделието и храните Десислава Танева, председателят на Националния съюз на градинарите в България (НСГБ) Слави Трифонов, Мариана Милтенова, секретар на съюза, Десислава Тальокова, изпълнителен директор на Фондация „Америка за България”, и Виолета Недева, програмен директор „Земеделие“ във фондацията.
Трифонов обърна внимание, че свежестта на плодовете и зеленчуците има много голямо значение за рационалното хранене, а електронната търговия дава възможност в рамките на между 24 и 48 часа от откъсването продукцията да е в хладилниците на потребителите. Мариана Милтенова посочи, че проектът към момента функционира само за търговия на едро, срокът му е 30 месеца, а финансирането от фондация “Америка за България” – 101 хил. лв. В него производители и потребители при равностойни условия могат да предлагат офертите си като горна и долна граница на офертите няма. Сайтът предлага платформа, чрез която по-лесно да могат да се откриват производители и потребители и да обсъждат детайлите около сделката, но самата сделка се сключва извън сайта. Доставката също е въпрос на договаряне от участниците в сделката. Надеждата на НСГБ е да се скъси веригата на доставка и да стимулира производството и потреблението на българска земеделска продукция. Милтенова обръща внимание, че в “Градинария” се предлагат големи количества продукция и търговски вериги спокойно могат да се снабдяват с българска стока чрез сайта. С цел популяризирането на платформата към момента ползването й е безплатно, но предстои да бъде въведен символичен абонамент за брой влизания или за период на ползване на услугата.
Националният съюз на градинарите има идея в последствие да бъде направен и електронен магазин, чиито краен потребител да са домакинствата.
“Вярваме, че българското земеделие може да бъде един от основните двигатели на икономиката”, каза Десислава Тальокова, изпълнителен директор на Фондация „Америка за България”. Тя посочи, че от фондацията вярват, че българските производители заслужават в пълна степен да се възползват от възможностите, които дават дигиталните технологии.
Анета Стефанова