Изкуствено създадени условия са условия създадени в резултат на действия или бездействия на юридически или физически лица, които са извършени за получаване на предимство, с цел набавяне на облага в противоречие с Европейското законодателство. Това гласи наредбата за условията и реда за установяване на изкуствено създадени условия по заявления за подпомагане със средства от Европейския фонд за гарантиране на земеделието и Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони. Документът е публикуван за обществено обсъждане, което ще продължи до средата на март. От неговите текстове става ясно, че установяването на изкуствено създадените условия става въз основа на индикатори за лична, правна, икономическа, външна или структурна свързаност на кандидати, бенефициенти, ползватели на помощта или упълномощени техни представители по мерките на програмите и схемите за директни плащания. Индикаторите пък ще се утвърждават със заповед на изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“.
Проверките за изкуствено създадени условия ще стават от служители, които се определят от шефа на Разплащателната агенция. Те установяват липса на такива условия или съмнение за наличие. В случай, че липсват изкуствено създадени условия, обработката на заявленията за подпомагане продължава, за което се изпраща уведомление чрез Информационната система за управление и наблюдение на средствата от ЕСИФ (ИСУН). Когато има обаче съмнения за наличие на изкуствено създадени условия се изискват допълнителни документи или писмени разяснения от кандидата, бенефициента или ползвателя на помощта, за да се установи дали е основателно съмнението. Лицата, от които е поискана информация са длъжни да предоставят исканите документи в срок, който не може да бъде по-малък от 7 дни от получаването на писмото. В случай, че се установи съмнение за изкуствено създадени условия, заявлението се изпраща в компетентната дирекция в ДФЗ, която отговаря за нередностите и тя регистрира сигнал за нередност, гласи още наредбата. В тази ситуация не се подписва договор за финансова помощ до произнасянето на дирекцията, която отговаря за нередностите. Аналогичен е редът и за схемите за директни плащания, и за мерките и подмерките по ПРСР.
По досегашният ред може да се довършват в три месечен срок започналите и неприключили заявления до влизане в сила на наредбата. Това става ясно от преходните и заключителните и разпоредби. В същия срок е необходимо изпълнителният директор на ДФЗ да издаде заповед за утвърждаване на индикаторите, както и да определи вътрешните правила за администриране на изкуствено създадените условия.