Детските пюрета в България са двойно по-скъпи от аналозите на пазарите в Западна Европа. Преценката е направена на базата на нетната стойност на продуктите и това, че има разход по дистрибуция и логистика, че има различна покупателна способност на потребителите, не е достатъчно основание да има подобни разлики в продуктите. Това заяви министърът на земеделието, храните и горите Румен Порожанов по време на международен форум на високо равнище за двойния стандарт при храните в ЕС. Той се провежда в София в рамките на Българското председателство на Съвета на ЕС, под патронажа на премиера Бойко Борисов.
Министър Румен Порожанов обобщи резултатите от последните три проучвания на Министерство на земеделието, храните и горите. От общо 228 проби на 114 продукта, 94 стоки ли 82% имат идентична информация спрямо продуктите в други страни членки, а при 20 продукта или 18% има различие по състав на етикета или в хранителната стойност. 38% от продуктите у нас се предлагат по-скъпо в сравнение с пазарите в Западна Европа.
Обсъждат мерки срещу двойния стандарт при храните
Припомняме, че по-рано през април стана ясно, че млякото за малки деца, което се предлага на българския пазар, има повече растителни мазнини, включително палмово масло, и по-малко съдържание на мляко на прах. Разминаването е установено при проучване на 106 проби от 53 храни и напитки от една и съща търговска марка, предлагани от търговска верига в България и от същата или подобна верига магазини в други страни членки в Германия, Австрия, Италия и Чехия. Направени са сравнение на етикети и на външни белези; сравнителни изпитвания в лаборатория – по органолептични и физикохимични показатели и съдържание на специфични съставки, както и съпоставка на цените.
Млякото за малки деца на българския пазар съдържа повече растителни (и палмови!) мазнини, в него няма млечна суроватка на прах и е с по-ниско съдържание на микроелементи и витамини. Въпреки че българският аналог е с по-ниско качество, той се предлага на сходна цена с тази в Италия.
42% от тестваните храни и напитки се продават на много по-висока цена – от 40% до 90% е увеличението при сравнение между българския пазар и пазарите в Чехия, Австрия и Унгария, обяви Лиляна Павлова, министър на Българското председателство на Съвета на ЕС 2018 и допълни: „Това е категорична дискриминация и е обидно.“