Повече палмово масло и по-малко сухо мляко в детските млека

Екип на Агрозона
Екип на Агрозона
5 Минути

Млякото за малки деца, което се предлага на българския пазар, има повече растителни мазнини, включително палмово масло, и по-малко съдържание на мляко на прах. Това е само едно от разминаванията, установени от проучване на Министерството на земеделието и храните в контекста на двойния стандарт в храните. Взети общо 106 проби от 53 храни и напитки от една и съща търговска марка, предлагани от търговска верига в България и от същата или подобна верига магазини други страни членки – Германия, Австрия, Италия и Чехия. Направени са сравнение на етикети и на външни белези; сравнителни изпитвания в лаборатория – по органолептични и физикохимични показатели и съдържание на специфични съставки, както и съпоставка на цените.

Що се отнася до млякото за малки деца – освен че има повече растителни (и палмови!) мазнини, у нас то не съдържа млечна суроватка на прах и е с по-ниско съдържание на микроелементи и витамини. Въпреки че българският аналог може да се определи като с по-ниско качество, той се предлага на сходна цена с тази в Италия, посочват от Министерството.

Продават ни повече саламура и по-малко сирене

У нас сиренето от вида “моцарела” има шупли, както и утайка в саламурата. Освен това е по-малко като грамаж, а саламурата му съответно е повече. Бързо замразените багети, които ядем, пък са с по-малко колбас и твърдо сирене за сметка на повече чушки, доматено пюре и хлебна база. Млечният шоколад в България се продавал с по-ниска масленост и по-ниско съдържание на какао, в същото време и с по-малко съдържание на лешници. При безалкохолните напитки са открити разлики в състава, степента на газираност, вкуса и енергийната стойност. От МЗХГ съобщават, че при безалкохолна напитка с вкус на портокал от една и съща марка, българският аналог е с малко по-ниско плодово съдържание в сравнение с продукта от Австрия и съдържа глюкозо-фруктозен сироп вместо захар. Тестваният продукт е широко разпространен в цяла Европа и е направено допълнително сравнение на етикетите с още пет други държави-членки на ЕС – Италия, Испания, Белгия, Германия и Унгария. Сравнението е показало, че плодовото съдържание варира от 5% в Българи и Унгария до 12% в Италия. В Италия, Белгия, Германия и Австрия продуктът съдържа захар, а в България, Унгария и Испания – фруктозо-глюкозен сироп.

Ядем 166% по-скъпа паста от италианците

В 31 продукта, които са 58% от общия брой, цените у нас са с между 0,4% и 64,8% по-ниски от тези в съответната държава-членка на ЕС. Шоколадът, бисквитите и безалкохолни напитки у нас са съществено по-евтини спрямо останалите държави-членки на ЕС, обхванати от проучването. 22 продукта или 42% са се предлагали по-скъпо в България като разликата е от 1% за сирене „Бри“ в Чехия до 166% за една марка паста в Италия. Спрямо Италия е констатирана драстична разлика при една марка макаронени изделия, чиито цени в България са около 2,5 пъти над тези на италианските аналози, а спрямо Германия – значително по-високи цени на българския пазар за плодов сок, чай и месни продукти. При останалите продукти разликите не са толкова съществени и в повечето случаи продуктите не са повече от 20% по-скъпи в България.

От сравнението на етикетите става ясно, че при 40 продукта или 75,5% от обхванатите продукти информацията на етикетите е идентична, а при 13 продукта (24,5%) са налице различия в представената информация по отношение на състав и/или хранителна стойност.

При изследване на органолептични показатели и извършен сензорен анализ – от изследвани 28 продукта, при 5 продукта (17,9%) има разминавания. Това са моцарела, безалкохолни и шоколад. Що се отнася до физикохимични изпитвания – от изследвани 22 продукта, само при 1 продукт (4,5%) е открито различие – мляко за малки деца. От анализ на съдържанието на какао в шоколадови храни става ясно, че от изследвани 2 продукта, при 1 продукт (50%) има разминаване. При тест за немлечни мазнини е изследван един продукт, като не е констатирано отклонение.

Agrozona.bg e специализиран новинарски сайт за бизнес и земеделие. Нашата цел е да информираме своите читатели за новостите и добрите практики в агробизнеса у нас и по света. Agrozona.bg Ви предоставя експертни анализи и съвети за успешна реализация в сектора, а също така информация за важни срокове и събития. При нас ще намерите още и интересни и полезни съвети за вашето хоби. Екипът на Агрозона подготвя цялото съдържание на сайт и списание Агрозона. В него участват 4 журналисти, както и стажантите, които се учат на аграрна журналистика в редакцията на Агрозона

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА