90 % от производството на череши и кайсии е за българския пазар през последните 5 години. Това посочват от МЗХ в писмо до БАН. То е във връзка с годишния анализ на БАН и по-скоро темата „Аграрният сектор като фактор за икономическото развитие на България“. От МЗХ считат, че представеният анализ акцентира основно върху данни, очертаващи негативни тенденции в развитието на сектора, не отчитайки позитивите.
Така например направената констатация за спада в производството на традиционни продукти и вътрешното потребление се разминава с официалните данни. Според МЗХ вътрешното потребление на повечето от селскостопанските продукти се задоволява предимно от местно производство. За последните 5 години за продукти като хляб, агнешко месо, яйца, кисело мляко, краве сирене, кашкавал, череши и кайсии българското производство формира над 90 % от вътрешното потребление. Малко по- нисък е този дял при прясното мляко, телешкото месо, доматите, краставиците, пипера, ябълките и прасковите – от 60 % до 80 %. Изключените правят свинското и пилешко месо, от които се внасят значителни количества.
Анализът не отчита и положителните тенденции в развитието на износа на селскостопански стоки. Тази търговия формира положително салдо, което през 2015 г. надхвърля 2 млрд. лв. През последните 15 години има тенденция на увеличен износ на аграрни стоки. От малко над 2 млрд. лв. през 2006 г., през периода 2013- 2015 г. стойността му се движи между 7 и 8 млрд. лв. Водещи групи в експорта са зърнените и маслодайните култури, следвани от тютюн и цигари, сирена, тестени продукти, храни за животни, меса и вино.