Основните ни притеснения относно проекта на Закон за административното регулиране на икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход са, че нас ни таксуват като търговци на гориво, каза за “Агрозона” Костадин Костадинов, председател на Националната асоциация на зърнопроизводителите. По думите му проектът не е съобразен със спецификата на земеделската дейност и изискванията, заложени в него, противоречат на европейските разпоредби. “В момента има даже има процедура от Европейската комисия спрямо България за това, че няма възможност поради такси малки фирми да оперират на българския пазар”, добави Костадинов.
Разходите на фермерите ще се повишат значително, ако проектът бъде приет и цената на продукцията неизменно ще се повиши, но това, според Костадинов, е най-малката последица: “Според мен този текст не трябва да бъде приеман. Звънят от всички регионални асоциации. Хората са под пара и са готови да излязат на протест.” По думите му блокирането на границите от гръцките фермери ще е “цвете” на фона на протестите, които ще се случат в цялата страна.
Той отбелязва, че “законът беше вкаран много бързо и първото му гледане е днес в Народното събрание, а нас, всички браншови организации, не ни допуснаха”. Председателят на НАЗ посочва, че текстът ще унищожи всички земеделски производители, малки търговци на горива и всички малки бензиностанции. Заложените изисквания за изпълнение са твърде високи, става ясно от думите му, изисква се и 20 хил. лв депозит за вътрешен обект и по 3 хил. лв депозит за всяка машина, зареждаща гориво. Отделно се изискват нивомери и фискални апарати, добавя земеделецът. “Ние сме си платили ДДС-то и акциза и ползваме това гориво за собствени нужди”, казва той и продължава: “Друго, което ме притеснява, е почти скритото прокарване на този закон.”
“С този закон се унищожава директно малкият земеделски производител”, категоричен е Костадинов. Той поставя въпроса как малък земеделски производител ще отиде на 40 км с трактора си, за да си зареди 100-200 литра и отново ще пропътува на връщане тези 40 км като фермерът ще изразходи гориво за пътя, а трябва да работи през деня и да има и за следващия ден. Председателят на НАЗ припомня, че според изискванията на Наредба 11 на АПИ земеделските машини нямат право да се движат по определени пътища в тъмната част на денонощието и освен това имат регистрационен режим. Той набляга на факта, че бензиностанциите не са в полето, не са изградени и покрай черни пътища, напротив – на първокласни и второкласни пътища и магистрали – “Как ние да стигнем до тях като нямаме право да се движим по тези пътища?”, реторично пита Костадинов.