Таня Дъбнишка: Земеделието е моето призвание

Екип на Агрозона
Екип на Агрозона
6 Минути

Публикация от 66 брой на сп. Агрозона

Пътят към земеделието за Таня Дъбнишка започва с висшето й образование. Отначало записва специалността екология и опазване на околната среда. „В момента когато кандидатствах това беше една много обещаваща професия, но всъщност практиката в която ни обучаваха – изцяло западен модел – се оказа, че не е приложима в България. Т.е. методите на обучение бяха изпреварили времето си. Това обаче ми помогна да се преориентирам към агроекология и всъщност допирът ми със земеделието стана кандидатствайки като докторант в Института по почвознание“.  Завършвайки специалността тя се завръща във Варна и започва работа за една от реномираните агробизнес групи. Отначало консултант, впоследствие получава покана да се присъедини към екипа на Асоциацията на земеделските производители в България (АЗПБ). „Вече знаех с какво ще се занимавам. Това никога не е било моята детска мечта, но фактът, че правя работата си със сърце и хъс показва, че земеделието е моето призвание“. В момента Таня Дъбнишка заема поста на изпълнителен директор на АЗПБ.

Пред нас тя сподели, че земеделието е изключително интересна сфера – има много неща за преоткриване и научаване. „В секторите са миксирани толкова много знания и човек се учи ежедневно. За това е необходим хъс и любознателност“.

Успешният бизнес минава през знанията и екипа

„Нямам космически цели, това в което винаги съм вярвала е да имам живот, в който знам, че допринасям за нещо. Да давам от себе си всичко“.

Попитахме изпълнителния директор на АЗПБ как се прави успешен бизнес в България. Нейният отговор бе, че основното е много мисъл, знания и екип. „Вече навлизаме в един период, в който голяма част от хората, които не са се замисляли ще започнат да отрезняват. Осъзнаването, че трябва мотивиран екип и много знания е необходима рутина. Иска ми се да мога един ден да отговоря вашия въпрос с репликата „като играеш по правилата“, но при толкова нерешени проблеми със сивия сектор, нерегламентиран внос, неравнопоставеност на вътрешнообщностни доставки, административни злоупотреби с власт – към момента не мога да го заявя. Категорично ясно е обаче, че успешен агробизнес в България се прави с мотивиран и подготвен екип, с много всеобхватни знания и отдаденост, от предприемачи визионери, с хъс, с адаптивни умения и интуиция, ориентирана към пазара.

Женският комитет набира сили в земеделието

АЗПБ създава Комитет на жените в земеделието е България. Това обяви Таня Дъбнишка по време на Петата национална среща на земеделските производители в България. „Идеята е да се създаде малка структура в АЗПБ и търсим съдружници, съмишленици не само от жени, които са предприемачи в нашия сектор, но също така от университетските среди, академичната общност, търговците, изобщо всички, което има допир с нашия сектор. Основната ни цел е насочена към следващите поколения – децата в предучилищна възраст, учениците от селскостопанските техникуми и студентите, които се обучават по специалности, свързани със земеделие. Искаме да направим една мрежа, с която да сме полезни. Забелязваме, че децата в големите градове с годините изгубват важната информация за това кой произвежда вкусната храна, с която те се хранят. Тук целта ни от една страна е да възпитме децата да търсят качеството, а от друга да възвърнем престижа на професията, защото земеделският производител вече не се възприема така както в годините назад. Нашата професия е престижна, защото допринася много за живия социален живот в селските райони“.

Децата, учениците и студентите се нуждаят от повече знания за храната на масата

Една от таргет групите на Комитета са учениците и селскостопанските училища. „Там проблемът е много голям, защото връзката на тези училища е прекъсната с реалните очаквания на бизнеса. Самите деца пък нямат мотивация да останат в малките градчета. Те продължават да се занимават със земеделие, но не в България, а берейки ягоди във Великобритания например. Основната ни идея е да направим връзка между тези училища и бизнеса. Конкрентната ни инициатива е да създадем работни помагала, чрез които съвременните технологии в земеделието да стигнат до учениците.

За децата в предучилищна възраст пък Комитетът на жените в земеделието иска да изготви забавни книжки за оцветяване, чиито тематики да са стопанствата, фермите, как се произвежда храната и по този начин да могат децата да се запознаят и да научат откъде идва храната – кой я произвежда.

„Третата категория към която сме се насочили са студентите, защото непрекъснато слушаме от страна на бизнеса за липса на квалифицирани кадри, а същевременно във висшите училища виждаме интерес от страна на студентите, но те пък нямат добра реализация. Има скъсана връзка между бизнеса и университетите.

Проблемите са много и ние сме ангажирани с това да направим малки крачки в посока решаването им. Ако имаме и други съмишленици проблемът постепенно ще започне да се решава“, категорична е Таня Дъбнишка.

Agrozona.bg e специализиран новинарски сайт за бизнес и земеделие. Нашата цел е да информираме своите читатели за новостите и добрите практики в агробизнеса у нас и по света. Agrozona.bg Ви предоставя експертни анализи и съвети за успешна реализация в сектора, а също така информация за важни срокове и събития. При нас ще намерите още и интересни и полезни съвети за вашето хоби. Екипът на Агрозона подготвя цялото съдържание на сайт и списание Агрозона. В него участват 4 журналисти, както и стажантите, които се учат на аграрна журналистика в редакцията на Агрозона

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА