Белгия е вторият в света износител на шоколад, след Германия. През 2015 г. износът на сладкото изкушение от страната възлиза на 2,8 млрд. щатски долара, което представлява 11% от стокооборота на продукта в света. При това в страната няма гиганти от ранга на Mars Inc и Mondelez International в САЩ, Ferrero Group в Италия, Nestle SA в Швейцария или Meiji Co Ltd в Япония.
В Белгия има над 3 000 предимно малки и няколко големи производителя на вкусното изкушение. През 2015 г. продажбите на местния пазар възлизат на 385 тона на стойност 1,14 млрд. евро, което представлява увеличение с 55,8% в периода от 2010 г. до 2015 г., показват данните на белгийската статистическа служба.
Продадени са 169 тона шоколад под формата на бонбони на стойност 893 млн. евро, което е с 16,89% по-малко в сравнение с 2010 г. Количеството подадени бисквити са 68 тона на стойност 197 млн. евро, което е спад с 2,6% спрямо 2010 г. Продажбите на насипен шоколад се увеличават с 38,34% спрямо 2010 г., а на бисквити с 3,97%, но при шоколадовите бонбони намаляват с 18,69%.
Шоколадов тур на Брюксел
В столицата или сърцето на Европа, както наричат европейците Брюксел може спокойно да отделите половин ден за посещение и дегустации в шоколадови бутици. Ако желаете да го направите с гид, ще трябва да приготвите 35 евро, а пък ако предпочитате разходка с вкус на бира, ще ви трябват още 59 евро.
Белгия е свързана с шоколада от 1635 г., когато страната се намира под испанска окупация, малко след като тъмният деликатес е донесен в Европа от Мезоамерика. До средата на 18 век производството на шоколадови изделия вече се развива в индустриални размери и тогава Белгия заедно с Швейцария си спечелват репутацията на производители на висококачествен шоколад. От началото на 20 век страната внася от своята африканска колония Конго значителна част от суровината, необходима за шоколадовите си фабрики.
Белгийците по традиция са добри в машинното инженерство и разработването на технологии за производство. Те първи изобретяват машини, които надробяват шоколадовите зърна на дребно, както е необходимо за производството на известните шоколадови бонбони с мека сърцевина, обвита в пухкав шоколадов прах. Тяхна е идеята да се произвеждат калъпи с формата на морски дарове. Тези бонбони са първите с различни аромати, например лешник, нуга, кафе или плодов аромат.
Също както всяко село в Италия си има местен производител на зехтин, или във Франция имат производители на вина, така и във всяко населено място в Белгия има местен, малък производител на шоколад. Рецептите се предават от поколение на поколение и не се разчита на големи машини, а на ръчно производство.
Стандарти на производство
Производството на шоколад в Белгия е регламентирано със закон за първи път през 1894 г., когато се въвежда изискването за съдържание на какао от минимум 35%. През 2007 г. фирмите се съгласиха доброволно да се придържат към висок стандарт в производството, който сега се прилага от около 90% от бизнеса.
За да изпреварят тенденциите в търсенето на пазара, повечето производители днес разширяват потенциала си в различни посоки. Новите тенденции в производството клонят към здравословното хранене и експериментите с лютиви или екзотични плодови нотки. Използва се все по-малко захар, все повече органични съставки, които привличат интереса на потребителите. Например през март 2016 г. Nestlé за първи път комбинира бял и млечен шоколад в своя популярен десерт KitKat в Индия, а Von Geusau Chocolates представи на пазара млечен и тъмен шоколад без захар.
Търсят се иновации в пакетирането, които да отговорят на необходимостта да се удължи срокът на трайност на продуктите в магазините, както и да се привлече вниманието на клиентите. През април 2016 г. компанията rlc Packaging предложи опаковка със специални светлоотразяващи пигменти за някои продукти на Nestlé. Също така интересна е и тенденцията в производството на опаковки да се използват екопродукти като кората на кокосовия орех.
[foogallery id=”64406″]