Корабите по нашето Черноморие са над 15 годишни. Това съобщи пред „Агрозона“ рибарят Джемаледин Алиев, член на сдружение „Черноморски изгрев“. Повечето са стари. Най- често срещани са автоматичните траулери за бяла риба и корабите с хрилни мрежи за улов на калкан. По думите му в страната ни плавателните средства са от 10 до 18 метра, като средно товаримостта им варира от 0, 6 тона до над 7 тона. Екипажите на по- големите средства се състоят от 3- 6 човека, а тези на кораби до 12 м са с трима или четирима души.
„Това, че корабите са много стари прави изключително примамлива програмата за скрап. Много хора кандидатстват по нея. Този програмен период обаче парите за скрапиране са малко и най- вероятно няма да има толкова много желаещи да се включат“, коментира Алиев.
От 2011 г. фирмите, притежателки на риболовни кораби от Северното и Южното Черноморие могат да кандидатстват за финанси по мярка „Публична помощ за постоянно прекратяване на риболовни дейности” от Европейския съюз. Целите на мярката са приспособяване на риболовното усилие на българския риболовен флот в съответствие с наличните и достъпни ресурси и съобразно капацитета на риболовния флот. Кораби за скрап могат да се дадат само ако са регистрирани за риболов най-малко две години преди това.
Безвъзмездната финансова помощ е в размер до 100 на сто от размера на изчислените премии, от които 85 на сто се осигуряват от ЕФР и 15 на сто от държавния бюджет на България.
Размерът на безвъзмездната финансова помощ за постоянно прекратяване на риболовните дейности се определя, вземайки предвид най-благоприятната стойност на база възрастта и тонажа на риболовния кораб, изразен в бруто тонаж (GT). Кандидатите подават заявление за кандидатстване по място на регистрация на кораба.
В срок до два месеца от регистрирането на заявлението ИАРА извършва административни проверки и проверка на място, в резултат на което одобрява или отхвърля заявлението за кандидатстване.