Пристанище Варна е напълно готово да посрещне същинската зърнена кампания. Това каза в интервю за в-к „Стандарт” доц. Божидар Чапаров, изпълнителен директор на “Пристанище Варна” ЕАД. Към края на юни на пристанището са обработени около 730 000 т зърнени товари, а около 500 000 т от тях е изнесената пшеница. Средномесечно тази година се обработват над 8 кораба, превозващи зърно, а през миналата – 12 на годишна база. Очаква се броят на корабите да се увеличи със започването на зърнената кампания.
По предварителни данни от зърнопроизводители доц. Чапаров очаква реколтата да бъде с по-лошо качество от миналогодишната. Производителите обаче се надяват на запазване на количествата. Има информация, че в относително добро състояние са слънчогледът и царевицата, които, заедно с ечемик, пристанището също обработва.
Нова технология за товарене
За да бъдат избегнати опашките от чакащи тирове тази година в пристанище “Варна Запад” и в пристанище “Варна Изток” при обработката на зърно ще се прилага нова технология за товарене. Тя се основава на ползването на преустроен 20-футов “Open Top” контейнер с полезен обем около 27 куб. м. Контейнерът се запълва със зърно от кофъчни машини в тила на пристанището, а товарът се изсипва в трюма на кораба през отвори на дъното. Тази технология е по-високопроизводителна и намалява престоя на обработваните кораби, товарни автомобили и вагони.
По данни на доц. Чапаров към момента на пристанището са обработени общо 4,28 млн. тона товари, което е само с 0.8% по-малко в сравнение с миналата година. Пристанището се подготвя и за обработка на тръби с голям диаметър, свързани с реализацията на мащабен трансграничен инфраструктурен проект.
Нова организация на трафика
Освен подобряването на технологиите за работа се отделя сериозно внимание на организацията. В резултат на няколко оперативни срещи между специалисти на общината, областна дирекция на полицията и нас се изработи схема за придвижване на товарните автомобили под Аспарухов мост. Създадени са нови пунктове за вземане на проби на зърното, които са изнесени извън невралгичните входове около пристанището, с което се създават възможности за по-бързо преминаване на трафика на товарните автомобили. Взетите мерки не допускат задръствания и смущаване на транспортния трафик в района, според доц. Чапаров. Поставени са и допълнителни постове на входовете на пристанището, оборудвани с бариери, които работят под ръководството на “Пристанище Варна” ЕАД с цел постоянно регулиране на трафика.
Проект за нов зърнен терминал е на фаза обществена поръчка
В момента е открита процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет: “Проектиране на Интермодален терминал “Варна”, обяви доц. Чапаров. Общо 7 кандидата са подали документи по обществената поръчка. В рамките на този голям проект трябва да се проектират и две корабни места със съответния тил за обработка на зърнени товари. Проектирането и последващото построяване на интермодалния терминал ще позволи извършваната в момента претоварна дейност в пристанище “Варна Изток” да бъде изнесена на новото място. Всичко това значително ще облекчи трафика в град Варна, според директора на пристанището.
Миналата година е била рекордна за обработените товари на пристанище Варна и за износа на зърно:
1. За първи път пристанището е обработило около 11 млн. т товари или с над 24,5 % повече от 2012 г. Постигнатият товарооборот е рекорден в цялата история на компанията.
2. Преминалите контейнери също са били в повече с около 2,4%. Обработени са около 132 хил. TEU. Това затвърждава позицията на Варна като контейнерната врата на страната.
3. Абсолютен рекорд е постигнат и при обработката на зърнени товари. Общо са изнесени над 4,14 млн. тона зърно
4. Зад посочените абсолютни цифри на повишения товарооборот се крият и подобрени основни характеристики на експлоатационната дейност. Например:
– Общо за периода количеството на преминалия товар през 1 линеен метър корабно място е повишен с 25%.
– В резултат на общото подобрение на организацията на труда значително се повишиха приходите от претоварната дейност, изчислени на 1 линеен метър кей.
– С 19% се увеличи средната корабна партида, което показва, че нашето пристанище се посещава от по-големи кораби.
– Общото повишение на кейовата производителност е с около 6% на годишна база.
– През ръцете на 1 работник са минали с около 24% повече товари.
– Беше изследвана производителността на труда при обработката на контейнери преди и след въвеждане на информационната система ConTerm, разработена от наши специалисти. Статистическите данни ни дават основание да твърдим, че производителността е значително увеличена при ползването на едни и същи ресурси в резултат на подобрената организация на труда. Най-болното място за усъвършенстване на контейнерната работа е недостигът на специализирана техника.
Източник: www.standartnews.com