Пет български сдружения спечелиха проекти за реклама на храни в чужбина по програма на Европейската Комисия на стойност 17 млн. евро, съобщават от Асоциацията на млекопреработвателите в България (АМБ).
Българско бяло саламурено сирене и кашкавал ще започне да промотира АМБ в Обединените арабски емирства, Азербайджан и Казахстан по програмата “Качествено европейско сирене”. Бюджетът определен от ЕК за новата програма за АМБ е на стойност 3.97 млн. евро. Те ще бъдат разпределени и ще се финансират 50% от Европейската комисия, 30% от българската държава и 20% от АМБ.
Още три програми за промоция на хранителни продукти в други държави по европейска програма са спечелили други организации в страната ни. По този начин имат възможност да усвоят над 10% от отпуснатия от ЕС бюджет за всички държави членки.
Три от проектите са изготвени изцяло от български браншови сдружения, а един е съвместен с гръцки партньори.
Един от одобрените продукти е “Разнообразие от вкусове”, който трябва да рекламира българското овче месо и сирене в Обединените арабски емирства, Казахстан и Йордания. За целта ще бъдат отпуснати 4.45 млн. евро на спечелилата организация – асоциацията за развъждане на синтетична популация българска млечна порода овце.
Сред одобрените програми за реклама от страната за първи път попада и проект за биологично производство. Асоциация “Биопродукти” е спечелила финансиране от 4.57 млн. евро за реклама на пресни и преработени плодове и зеленчуци и ядки, както и биовино. Тя ще се осъществява в Германия, Австрия, Швеция и Дания.
Сред получилите еврофинансиране е и един съвместен проект между българска и гръцка организация. Става дума за програма за промоция на пресни череши, която трябва да се осъществява в Швеция, Финландия и Германия. Одобреният бюджет е 4.17 млн. евро, а спечелилите организации са българският съюз на градинарите и гръцка група земеделски кооперативи начело с “АСОП Епископис”.