Петър Димитров: Не се очаква повишение в цените на пшеницата

Павлина Георгиева
Павлина Георгиева
5 Минути

Слушайте записа тук:

Търговията се преориентира към азиатските пазари

“Заради сушата, която ни удари в последните месеци, по някакъв начин сме загубили рационалния си поглед върху това какво се случва в Европа и в Черноморския басейн по отношение на реколтите от пшеница. Прегледът на ситуацията показва, че не се очертава да има сериозни промени в добивите и покачване на цените, особено в началото на сезона. Статистиката е точна наука, но търговските решения в момента са по- скоро от емоционални подбуди”. Това сподели Петър Димитров, основател на Agroportal.bg и главен брокер на Агрикор в интервю за рубриката на Агрозона по радио „Фокус“.

“В България и Румъния щетите от климата през този сезон бяха най- тежки. В България говорим за намаление от  порядъка на 1,5-2 млн.т, докато за Румъния тази цифра е между 2 и 3 млн.т. От друга страна са по- сериозните играчи в Черноморския басейн. През изминалата година Русия е произвела 74 млн. тона, тази година, според Американския департамент по земеделие добивите към момента са около 76-77 млн.т. По наша оценка се очакват около 73-74 млн. тона добиви, което е практически непроменено в сравнение с изминалата година. В Украйна намалението е от порядъка на 2-3 млн. тона, но забележете в сравнение с миналата рекордна за тях година. В Казахстан от друга страна се очакват около 1-2 млн. т по- високи добиви. Погледнато през тази призма, не се очертава да има сериозни промени в добивите и покачване на цените, особено в началото на сезона.”, коментира Димитров по отношение на добивите от пшеница.

Намалени добиви от тазгодишната жътва

“Жътвата почти вече е приключила. През последните години толкава бърза кампания не е имало. По различни оценки на експерти, включително и наши, вероятно производството на пшеница от тази жътва е между 4 и 5 млн. тона. Наистина широк диапазон, но това е свързано с големите несигурности, поради неблагоприятния климат. Българските фермери бяха буквално опожарени, през последните 13 години не е имало толкова лош сезон по отношение на сушата.”, коментира Димитров.

“Все още нямаме категорична яснота по отношение на добивите. Именно и поради тази причина цените на пшеницата ескалираха по емоционално-субективни и обективни причини. Обичайно в България се продава пшеница за незабавно товарене през месеците юли и август в порядъка на около 1,5-2 млн. тона, съответно това е свързано със закупуването на зелено от фермерите, за да се изпълнят експортните ангажименти. За съжаление обаче, точно в източната част на България, която е най- близката точка до Черноморските ни пристанища, откъдето се осъществява голяма част от износа, производителите доста пострадаха. Поради тази причина, експортните ангажименти могат много по- трудно да се изпълнят. Последните 10-на дни беше изключително трудно да се купи каквато и да било пшеница, но това вече започва да отминава като ефект и очакваме нормализиране на пазара. Цените в Черноморския басейн в момента са от порядъка на 200-210 долара.”, добави още Димитров.

Промяна на търговските дестинации

зърно, износ, Agrozona.bg

“По отношение на дестинациите, нашите основни дестинации за българската пшеница и българските стоки са били винаги европейските средиземноморски страни като Гърция, Италия, Испания и дори Турция. Тези дестинации обаче през настоящата година са ударени много сериозно от отлива на туристи и в този смисъл, консумацията на храна и на фуражи там, е спаднала драстично.
През последните две години наблюдаваме една преориентация и движение на стока от нашата страна, Румъния и други Черноморски страни към азиатския пазар. Смятам, че в близките години и сезони тези страни ще бъдат нашите основни клиенти. Там е растежа на населението, на консумацията на храна и потребяването на калории. “, коментира още той.

“Пазарът започва да се движи все повече от страх и алчност. Наблюдаваме много резки покачвания и спадове на цените, което е много трудно да се предвиди и прави труден риск- мениджмънтът на търговци и фермери, които управляват продажбите си. Очакваме силно вълнообразно движение на пазара и работа ден за ден.”, заключи Димитров.

Павлина Георгиева завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. В Аgrozona приоритет са й биологичното земеделие и здравословните храни, розопроизводството, пчеларството, ловът и риболовът.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама