Петър Димитров: Не се очаква повишение в цените на пшеницата

Павлина Георгиева
Павлина Георгиева
5 Минути

Слушайте записа тук:

Търговията се преориентира към азиатските пазари

“Заради сушата, която ни удари в последните месеци, по някакъв начин сме загубили рационалния си поглед върху това какво се случва в Европа и в Черноморския басейн по отношение на реколтите от пшеница. Прегледът на ситуацията показва, че не се очертава да има сериозни промени в добивите и покачване на цените, особено в началото на сезона. Статистиката е точна наука, но търговските решения в момента са по- скоро от емоционални подбуди”. Това сподели Петър Димитров, основател на Agroportal.bg и главен брокер на Агрикор в интервю за рубриката на Агрозона по радио „Фокус“.

“В България и Румъния щетите от климата през този сезон бяха най- тежки. В България говорим за намаление от  порядъка на 1,5-2 млн.т, докато за Румъния тази цифра е между 2 и 3 млн.т. От друга страна са по- сериозните играчи в Черноморския басейн. През изминалата година Русия е произвела 74 млн. тона, тази година, според Американския департамент по земеделие добивите към момента са около 76-77 млн.т. По наша оценка се очакват около 73-74 млн. тона добиви, което е практически непроменено в сравнение с изминалата година. В Украйна намалението е от порядъка на 2-3 млн. тона, но забележете в сравнение с миналата рекордна за тях година. В Казахстан от друга страна се очакват около 1-2 млн. т по- високи добиви. Погледнато през тази призма, не се очертава да има сериозни промени в добивите и покачване на цените, особено в началото на сезона.”, коментира Димитров по отношение на добивите от пшеница.

Намалени добиви от тазгодишната жътва

“Жътвата почти вече е приключила. През последните години толкава бърза кампания не е имало. По различни оценки на експерти, включително и наши, вероятно производството на пшеница от тази жътва е между 4 и 5 млн. тона. Наистина широк диапазон, но това е свързано с големите несигурности, поради неблагоприятния климат. Българските фермери бяха буквално опожарени, през последните 13 години не е имало толкова лош сезон по отношение на сушата.”, коментира Димитров.

“Все още нямаме категорична яснота по отношение на добивите. Именно и поради тази причина цените на пшеницата ескалираха по емоционално-субективни и обективни причини. Обичайно в България се продава пшеница за незабавно товарене през месеците юли и август в порядъка на около 1,5-2 млн. тона, съответно това е свързано със закупуването на зелено от фермерите, за да се изпълнят експортните ангажименти. За съжаление обаче, точно в източната част на България, която е най- близката точка до Черноморските ни пристанища, откъдето се осъществява голяма част от износа, производителите доста пострадаха. Поради тази причина, експортните ангажименти могат много по- трудно да се изпълнят. Последните 10-на дни беше изключително трудно да се купи каквато и да било пшеница, но това вече започва да отминава като ефект и очакваме нормализиране на пазара. Цените в Черноморския басейн в момента са от порядъка на 200-210 долара.”, добави още Димитров.

Промяна на търговските дестинации

зърно, износ, Agrozona.bg

“По отношение на дестинациите, нашите основни дестинации за българската пшеница и българските стоки са били винаги европейските средиземноморски страни като Гърция, Италия, Испания и дори Турция. Тези дестинации обаче през настоящата година са ударени много сериозно от отлива на туристи и в този смисъл, консумацията на храна и на фуражи там, е спаднала драстично.
През последните две години наблюдаваме една преориентация и движение на стока от нашата страна, Румъния и други Черноморски страни към азиатския пазар. Смятам, че в близките години и сезони тези страни ще бъдат нашите основни клиенти. Там е растежа на населението, на консумацията на храна и потребяването на калории. “, коментира още той.

“Пазарът започва да се движи все повече от страх и алчност. Наблюдаваме много резки покачвания и спадове на цените, което е много трудно да се предвиди и прави труден риск- мениджмънтът на търговци и фермери, които управляват продажбите си. Очакваме силно вълнообразно движение на пазара и работа ден за ден.”, заключи Димитров.

Павлина Георгиева завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. В Аgrozona приоритет са й биологичното земеделие и здравословните храни, розопроизводството, пчеларството, ловът и риболовът.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА