Над 63 млн. литра сок годишно се продават у нас

Лилия Александрова
Лилия Александрова
3 Минути

Малко над 63 млн. литра сок се продават у нас годишно. Това прави средно потребление от 8-9 литра на човек, показват данните на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки и минерални води, пише “24 часа”. С тези нива България заема едно от последните места в Европейския съюз.

В последно време се наблюдава леко раздвижване на пазара на категорията сокове, нектари и плодови напитки, коментира Жана Величкова, председател на браншовата асоциация. Все още няма окончателни данни за миналата година, но тя очаква за соковете да се отчете ръст от 1-1,5 на сто. Най-полезните, но и най-скъпи – 100% натурални сокове, обаче са само 1/4 от продажбите в категорията.

Да, за съжаление, увеличението не е съществено и има още много какво да се желае, смята Величкова. И добави, че въпросът не е само на пари.

Едва ли може да смятаме, че българинът пие малко 100% натурални сокове, защото са по-скъпи от другите напитки. По-скоро е въпрос на култура, кутия цигари вече е 5 лв., но малцина са ги отказали, коментира шефката на асоциацията. Потребителско изследване за предпочитанията на българите показало, че възрастните предпочитат друг вид сок – гроздовия, и то ферментирал.

Иначе “новост” на пазара е изтеклият на 28 април гратисен период на европейската забрана за добавяне на захар в плодовите сокове. Всъщност самата забрана беше одобрена от Съвета на Европейския съюз още преди три години. Тя стана официална част от законодателството на ЕС през юни 2012 г., а законопроектът пък беше предложен от Европейската комисия (ЕК) още през 2010 г.

Затова и отдавна производителите не слагат захар в соковете, забраната не е нещо ново, смята Величкова. Тя обаче се надява това да доведе до по-голяма информираност и доверие сред потребителитеза да асоциират соковете като продукт изключително от плодове. Затова и било възможно евродирективата да даде известен тласък на пазара. Важно е потребителите да знаят и че тя забранява на производителите да рекламират продуктите си, като пишат на етикета “без добавена захар”, защото така или иначе тя е забранена за всички.

Веднага след влизането в сила на евродирективата от Българската агенция по безопасност на храните са започнали проверки дали на пазара има останали някакви количества, които не отговарят на изискванията. Досега не е публикувана информация, че са намерени.

Лилия Александрова е журналист в „Агрозона“ от 2013 г. Има магистърска степен по Международни отношения и бакалавърска степен по Бизнес администрация. Интересите ѝ са в областта на политическата интеграция и Европейския съюз, агропредприемачеството, образованието, труда и социалната политика.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА