Над 63 млн. литра сок годишно се продават у нас

Лилия Александрова
Лилия Александрова
3 Минути

Малко над 63 млн. литра сок се продават у нас годишно. Това прави средно потребление от 8-9 литра на човек, показват данните на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки и минерални води, пише “24 часа”. С тези нива България заема едно от последните места в Европейския съюз.

В последно време се наблюдава леко раздвижване на пазара на категорията сокове, нектари и плодови напитки, коментира Жана Величкова, председател на браншовата асоциация. Все още няма окончателни данни за миналата година, но тя очаква за соковете да се отчете ръст от 1-1,5 на сто. Най-полезните, но и най-скъпи – 100% натурални сокове, обаче са само 1/4 от продажбите в категорията.

Да, за съжаление, увеличението не е съществено и има още много какво да се желае, смята Величкова. И добави, че въпросът не е само на пари.

Едва ли може да смятаме, че българинът пие малко 100% натурални сокове, защото са по-скъпи от другите напитки. По-скоро е въпрос на култура, кутия цигари вече е 5 лв., но малцина са ги отказали, коментира шефката на асоциацията. Потребителско изследване за предпочитанията на българите показало, че възрастните предпочитат друг вид сок – гроздовия, и то ферментирал.

Иначе “новост” на пазара е изтеклият на 28 април гратисен период на европейската забрана за добавяне на захар в плодовите сокове. Всъщност самата забрана беше одобрена от Съвета на Европейския съюз още преди три години. Тя стана официална част от законодателството на ЕС през юни 2012 г., а законопроектът пък беше предложен от Европейската комисия (ЕК) още през 2010 г.

Затова и отдавна производителите не слагат захар в соковете, забраната не е нещо ново, смята Величкова. Тя обаче се надява това да доведе до по-голяма информираност и доверие сред потребителитеза да асоциират соковете като продукт изключително от плодове. Затова и било възможно евродирективата да даде известен тласък на пазара. Важно е потребителите да знаят и че тя забранява на производителите да рекламират продуктите си, като пишат на етикета “без добавена захар”, защото така или иначе тя е забранена за всички.

Веднага след влизането в сила на евродирективата от Българската агенция по безопасност на храните са започнали проверки дали на пазара има останали някакви количества, които не отговарят на изискванията. Досега не е публикувана информация, че са намерени.

Лилия Александрова е журналист в „Агрозона“ от 2013 г. Има магистърска степен по Международни отношения и бакалавърска степен по Бизнес администрация. Интересите ѝ са в областта на политическата интеграция и Европейския съюз, агропредприемачеството, образованието, труда и социалната политика.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама