Износът на български стоки за ЕС е намалял за първи път през юли след седем поредни месеца на растеж

Лилия Александрова
Лилия Александрова
3 Минути

Износът на български стоки към Европейския съюз (ЕС) е намалял за първи път през юли (с 0,6%) след седем поредни месеца на растеж, а вносът се е увеличил с над 11%. В същото време родните компании продължават да разширяват пазарите си в трети страни. Това показват предварителните данни на НСИ за външната търговия за периода януари-юли 2015 г.

За първите 7 месеца на 2015 г. българският бизнес е изнесъл стоки и услуги за общо 26,492 млрд. лв., или с 9,4% повече, отколкото през същия период на миналата година. Данните обаче сочат, че ръстът забавя темпо заради слабата търговия през юли. Тогава износът от България се е увеличил само с 2% в сравнение със същия период на 2014 г. Това е най-ниският ръст от декември миналата година насам.

През периода януари-юли експортът на мазнини, масла и восъци от животински и растителен произход за трети страни се е увеличил с 240%. Изнесли сме с 28% повече храни и животни. Ръст има още при машините, оборудването и превозните средства. С над 10% обаче се е свил износът на минерални горива, масла и подобни продукти, които имат най-голям дял от българския експорт извън ЕС. При вноса от трети страни най-голям спад има при безалкохолните и алкохолните напитки и тютюна – с 24%. Вносът на храни и живи животни е нараснал с 32%.

Българските компании са разширили пазарите си в Иран, Украйна Бразилия, ЮАР, Япония, Босна и Херцеговина, САЩ. Експортът към Русия се е понижил с 20%, което е резултат от ембаргото срещу вноса на продукти от ЕС. Изнасяли сме по-малко стоки и към Сирия, Сингапур и Мароко.

През първите 7 месеца на т.г. у нас са внесени стоки за 30,2 млрд. лв., което е 5,3% увеличение на годишна база. НСИ публикува и окончателни данни за външната търговия през 2014 г. Числата показват, че през м.г. от България са изнесени стоки за 43,2 млрд. лв., или с 0,7% по-малко спрямо предходната година. Това е първият спад в експорта за последните 5 години.

Лилия Александрова е журналист в „Агрозона“ от 2013 г. Има магистърска степен по Международни отношения и бакалавърска степен по Бизнес администрация. Интересите ѝ са в областта на политическата интеграция и Европейския съюз, агропредприемачеството, образованието, труда и социалната политика.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА