Изискване: Всички кораби да имат съоръжения за пречистване на баластните води

Агрозона
Агрозона
3 Минути

79 държави, чиито кораби сумарно съставляват малко над 80% от световния търговски бруто тонаж, вече са подписали Международната конвенция за контрол и управление на корабните баластни води и седименти (BWM Convention), известна като Баластната конвенция.

България прие закон за нейната ратификация, който беше обнародван в Държавен вестник на 30 юли 2018 г. и от тази дата изискванията в нея са в сила и за нашите пристанища, заяви за в. „Черно море” Венета Георгиева, гл. инспектор в отдел „Прегледи, освидетелстване и регистрация на кораби и корабопритежатели, сектор „Пристанищен и екологичен контрол” към Дирекция „Морска администрация – Варна“.

Припомняме, че BWM Convention, чиито текст е плод на дългогодишен труд на експерти от цял свят, бе приета още през 2004 г. на официална дипломатическа конференция в Лондон на държавите-членки на Международната морска организация (IMO). Документът трябваше да влезе в сила една година след ратифицирането му от поне 30 държави, чиито корабите съставляват най-малко 35% от световния търговски бруто тонаж.

До преди 3 години 44 държави се бяха присъединили към конвенцията, но корабният им тонаж обхващаше 32,89% от световния. България все още не беше в тази група, въпреки че отдавна сме наясно с рисковете от възможна инвазия на чужди организми, пренасяни с корабните баластни води. Тогава Венета Георгиева участва като експерт в междуведомствената работна група, създадена през 2014 г. със заповед на министъра на транспорта и съобщенията, като задачата й беше да прецени потребността и възможностите на страната ни да се присъедини към Баластната конвенция. Групата приключи работата си през септември 2016 г. с категоричния извод, че България трябва да ратифицира конвенцията, но с препоръката, тази крачка да бъде предприета на по-късен етап– след влизането й в сила.

Основната причина за това бяха редицата неясноти относно практическото изпълнение и прилагане на някои текстове, поради което и други държави-членки на IMO се въздържаха да я подпишат. Задължителният минимум от присъединили се държави със съответния тонаж бе постигнат през 2017 г. и от 8 септември същата година конвенцията глобално влезе в сила, каза Венета Георгиева.

Avatar photo
Автор: Агрозона
Agrozona.bg e информационен сайт, който представя последните новини и анализи в сектор „Земеделие”, Хранително-вкусовата промишленост и предприемачество в селските райони. Тук ще откриете полезна информация, свързана с възможностите за национално и европейско финансиране на българските фермери, промени в българското и европейското законодателство и тенденциите в селското стопанство в България, Европейския съюз и по света.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА