Хранителната индустрия настоява за 9% ДДС за всички продукти, ще задържи цените

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
7 Минути

Намаляването би довело и до изсветляване на сивия сектор и деклариране на реалните обороти

Намаляването на ставката на ДДС на 9 на сто за всички храни и напитки би било изключително полезна мярка за намаляване ръста на цените. Това мнение са изразили ръководствата на Българската стопанска камара (БСК) и членуващи в камарата браншови организации от хранително-питейната индустрия на работна среща със служебния министър на икономиката и индустрията Никола Стоянов и неговия екип, съобщиха от БСК.

Идеята за намаляване на ДДС бе подкрепена от всички присъстващи браншови организации като мярка за задържане и дори спад на цените на хранителните продукти. Участниците в срещата бяха единодушни, че спекула в цените няма, а повишението е в резултат на високите цени на суровините и невъзможността за прогнозируемост, породена както от вътрешни, така и от външни фактори. Всичко това неминуемо води и до калкулация на риска в крайните цени, затова бизнесът апелира за полагане на максимални усилия от страна на държавата да бъдат ограничени рисковете.

Срещата е по покана на Министерството, след като в края на миналата седмица национално представителните организации на работодателите дискутираха възможностите за намаляване на инфлацията и присъединяването на България към еврозоната със служебния премиер Гълъб Донев, вицепремиера и министър на транспорта и съобщенията Христо Алексиев, министъра на финансите Росица Велкова – Желева, и с министъра на икономиката и индустрията Никола Стоянов.

 

Опаковките се превърнаха в голям фактор 

Яна Иванова от Сдружение “Храни и напитки България” заяви, че “Повишението на цените на хранителните продукти се дължи на поскъпването на суровините, нарушените вериги на доставки, повишените цени на торовете, поради тяхната липса, много по-високите цени на опаковките, цената на фуражите, а в някои сектори има съществен спад на оборотите. Въпреки това, по данни за септември и октомври на FoodDrinkEurope, потребителските цени на храните у нас са се повишили с 26 на сто. В Унгария увеличението е с 39 на сто, в Полша, Португалия и Румъния с 27 на сто”. Според нея държавата може да окаже подкрепа за овладяването на цените, като даде предвидимост от гледна точка на цени и доставки на ел. енергията, механизма за изчисляване на минималната работна заплата (МРЗ), процесите за изсветляване на икономиката и не на последно място – като намали ДДС при храните. Едно общо намаляване на ставката на 9 на сто за всички храни и напитки би било изключително полезна мярка за намаляване ръста на цените, защото докато продължава конфликтът в Украйна, няма как да не продължават да растат и цените.

Намаляването би довело и до изсветляване на сивия сектор и деклариране на реалните обороти, смята Яна Иванова. Тя апелира да се направи проучване на румънския опит, където от 22 на сто, ДДС стана 9 на сто и същевременно приходите в хазната се увеличиха.

“Ние сме малка, отворена икономика и категорично не сме създатели на инфлацията – внасяме и изнасяме стоки. Близо 60 на сто от нашата суровина е внос и това ни прави много зависими”, посочиха Цветан Илиев и Диляна Попова от Асоциацията на месопреработвателите в България. Те съобщиха, че има огромна конкуренция в сектора, като над 200 компании са членовете на Асоциацията. “Няма никаква предвидимост при фуражите, а цената на зърното спомага за 15 на сто повишение при ценообразуването. Има само една-единствена държавна мярка за подпомагане на преработвателите на български месни продукти. Всичко това е сред причините за по-високите цени на продуктите”, посочиха представителите на Асоциацията.

 

АЧС повлия на свиневъдите 

Димитър Михайлов от Асоциацията на свиневъдите в България посочи влиянието на фактора африканска чума по свинете (АЧС). “АЧС срина в целия Европейски съюз и на световния пазар продажбата на свинско месо, наруши всички бизнес планове и доставки. След това кризата се задълбочи с последвалата ковид пандемия, която усложни още повече нещата. Защото пандемията и проинфлационната политика на големите държави доведоха до увеличаване на цената на суровините за производството на фуражи. А към днешна дата проблемите се задълбочават и заради войната в Украйна, която изстреля цените на суровините на още по-високи нива”, каза Михайлов. По думите спрямо сектора се оказва натиск от всички посоки – спиране на износа на големите европейски свиневъдни производители към Китай заради африканската чума по свинете, забрана има и Италия, която изнася огромна част от продукцията си за САЩ. И така нереализираните количества месо остават в Европа и натискат силно надолу цените, като са в абсолютен противовес на рекордно високите цени на фуражите, които формират 70 на сто от себестойността на свинете, трицифрените суми на електричеството и горивата, каза Михайлов. Той прогнозира много труден пазар за свиневъдството до средата на 2023 г. и за да се гарантира съществуването на този сектор, по думите му е необходимо държавата да изплаща навреме неизплатените средства.

Даниел Божанков от Асоциацията на промишленото птицевъдство посочи, че близо 30 на сто е поскъпването при пилешкото месо и яйцата. Повишението на цената е в резултат на цените на фуражите, които от 600 лв. сега се купуват на 1250 лв. На фона на това, секторът e бил изключен от кризисните мерки заради КОВИД-19 и за да не фалират предприятията още тогава, производителите са вложили всички налични средства, каза Божанков.

 

Бирата също скочи

Ивана Радомирова от Съюза на пивоварите в България съобщи, че средната пазарна цена за един литър бира в магазинната мрежа е между 1,80 лв. и 1,90 лв. Това е едва 5 на сто повишение от началото на годината на фона на енергийните цени и затруднените вериги на доставка, допълни Радомирова и изтъкна, че производителите посочват като водещ проблем липсата на предвидимост на средата, както от гледна точка на суровини, така и заради самата политическа обстановка.

Дискусията за възможностите за намаляване на цените при хранителните стоки ще продължи и в четвъртък, когато на срещата в Министерството на икономиката и индустрията ще присъстват и представителите на Сдружението за модерна търговия.

 

ЕТИКЕТИ:
Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА