Храни с етикети – светофари влизат скоро в магазините

Екип на Агрозона
Екип на Агрозона
4 Минути

Шест фирми въвеждат у нас „светофарно етикетиране“ на храните. Вредните съставки ще бъдат изписвани в един от цветовете на светофара – като зеленото ще означава, че храната не е опасна за консумация. Това съобщи пред „Агрозона“ Богомил Николов, председател на „Активни потребители“. „Оцветяването става спрямо препоръчителните дневни дози на СЗО.food-labels Съответно, сега имаме означаване на хранителната информация на всеки етикет, знаейки стойностите на основните хранителни групи – белтъчини и мазнини. “В момента обаче за консуматорите е трудно да дешифрират дадена стойност. Те виждат само малки досадни цифри, изобразени върху етикета, които не разбират“. Чрез системата на светофара – ако въглехидратите са повече спрямо препоръчителната доза – етикетът ще бъде оцветен в червен цвят и обратното – ако е под препоръчителната доза ще бъде в зелено.

Добра практика, гонеща регламент

“Това е инициатива на шест компании – Кока-Кола, Марс, Монделез Интернешанъл, Нестле, Пепси и Unilever, които решават доброволно да въведат такава практика. Светофарното етикетиране възниква в Англия преди 10-12 години, където отначало компания решава да обозначава по този начин продуктите със свои марки. Практиката е пожънала голям успех и в момента повечето производители на Острова използват този метод. Това беше предложено на ЕС през 2010 г., когато се разглеждаше регламента за храните, обаче не мина в Парламента. Сега компаниите обаче решават сами да го въведат.Nordic-keyhole-vs.-UK-s-traffic-light-nutrition-label Фирмите, които започват да използват това етикетиране у нас са изключително големи и в рамките на няколко месеца очакваме да започнат да се появяват страшно много оцветени етикети в магазините. Това от своя страна би трябвало да повлече и други производители да започнат да го правят, превръщайки го в добра практика, а след време и регламентирана.

 Големите страни се опасяват от компрометиране на пазара

 Тезата на големите държави производители на храни е, че подобна практика ще доведе до пречки пред свободното движение на стоки във вътрешния пазар на общността. Те се опасяват също така и от това, че системата може да засегне търговията с традиционни регионални продукти, защото някой от тях може да получат по тази класификация червен етикет. Такива продукти например са мазните френските и италиански сирена. „За нас обаче няма никакъв проблем, защото е хубаво хората да знаят какво има в опаковката. Пречки пред свободната търговия е малко вероятно да се появят, по -скоро ще има по-голяма конкуренция, защото потребителят ще може да избира между два сходни продукта – единият с повече информация, другият с по-малко”, каза Богомил Николов.

 Органите ще трябва да следят за правилното оцветяване

 За момента не се предвижда регламентирането на подобен тип етикетиране. „Единственото, което трябва да се спазва е обективното оцветяване на продукта.
Както в момента има органи на всички държави-членки, които следят за коректното изписване на етикетите, така трябва да се следи и за вярното оцветяване от компаниите, които го прилагат. Цветовете ще се прилагат спрямо препоръките на СЗО“.

1

Agrozona.bg e специализиран новинарски сайт за бизнес и земеделие. Нашата цел е да информираме своите читатели за новостите и добрите практики в агробизнеса у нас и по света. Agrozona.bg Ви предоставя експертни анализи и съвети за успешна реализация в сектора, а също така информация за важни срокове и събития. При нас ще намерите още и интересни и полезни съвети за вашето хоби. Екипът на Агрозона подготвя цялото съдържание на сайт и списание Агрозона. В него участват 4 журналисти, както и стажантите, които се учат на аграрна журналистика в редакцията на Агрозона

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА