Природният газ скача с 30 % от 1 април.В резултат на това се очаква още и увеличение в цените на парното и тока. Всички тези сътресения ще дадат широко отражение на производителите у нас. Редица производители на хранителни продукти заявиха, че заради по-високите разходи ще се наложи да увеличат цените.
С 15 стотинки се очаква да се вдигне стойността на хляба. „10 % от стойността на всяка една наша закуска е енергия. Ние сме просто зависими от енергията”, обясни пред Нова ТВ Димитър Бешиков, който е управител на пекарна. Той е убеден, че брашното и транспортът също ще поскъпнат. След сметката идва и равносметката. „Това задължително ще донесе увеличение на цените към крайния потребител”, казва Димитър.
По-скъпият газ неминуемо ще удари и производителите на плодове и зеленчуци. „Нашите разходи за отопление представляват от 50 до 70% от стойността на продукта, тъй като използваме предимно газ, за да произвеждаме продукти. Около 100 млн. куб. м. за годината използват всичките оранжерии в България, които се отопляват на газ”, обясни Атанас Кунчев от Асоциацията на оранжерийните производители.
Затова от оранжериите до щанда краставиците и доматите ще поскъпнат драстично, смятат производителите. „Около 20-30 % нормално е да се вдигнат”, каза производителят.
Половината от млекопреработвателните предприятия също работят с природен газ, а цените на опаковките на всички млечни продукти зависят от синьото гориво. „Цената на газа като основен енергоносител в предприятията, които работят на газ заемат около 15 % от себестойността на продукта. Вдигането на газта с около 30 % прави около 3-4% отражения в крайната цена на продукта”, такъв скок предвижда Димитър Зоров от Асоциацията на млекопреработвателните.
В магазинната мрежа обаче сиренето и кашкавала трудно ще поскъпнат. „Това е свързано с ниската покупателна способност на българския потребител и фактически страха от огромната конкуренция, която има в България и от млечните продукти, които влизат от Европа”, коментира Зоров.
Разходите на бизнеса ще растат, потвърждават и икономистите, но не винаги най-добрият вариант бил да ги компенсират с цените на щанда. „При сегашните нива на конкуренция на европейския пазар ако при нас цената на природния газ се увеличи по-бързо отколкото при тях, това означава загуба на пазарния дял на български компании или жертване на някакъв финансов резултат”, коментира Калоян Стайков от Института за пазарна икономика.