Euronext иска да създаде фючърсни и опционни договори за масло, обезмаслено прясно мляко на прах и суроватка на прах

Златко Златков
Златко Златков
6 Минути

Въпреки, че през 1984 г. ЕС въведе квоти за производство на мляко, за да ограничи количествата масло добивани от нейните страни-членки, днес съюзът е най-големият производител на млечни продукти в света и вторият по големина световен износител. Сега той стои пред нова ера в развитието на своя млечен сектор, като от 31-ви март 2015 г. ще изостави млечните квоти. При това търсенето на млечни продукти в световен мащаб трайно расте. С края на квотите Европа ще се потопи в един световен пазар, където търсенето на млечни продукти се разраства все повече, особено в Азия.

Млекопроизводителите в ЕС обаче се страхуват, че бързото разрастване на пазара може да подбие цените им и да свие техните финансови средства.

За да създаде инструменти за защита за фермерите на ЕС, европейската фондова борса Euronext обяви, че възнамерява да създаде фючърсни и опционни договори за масло, обезмаслено прясно мляко на прах и суроватка на прах за период от три до шест месеца. Фючърсните договори представляват споразумения за доставка на стандартизирана стока на определена дата и цена, като те са договорени от двете страни чрез договор, а при опционните договори продуктите могат да бъдат закупени на определена дата и цена. Целта на тези сделки е да служат като инструменти за защита на фермерите и производителите на храни в ЕС от вариациите в цените на международните борси, като предстои това предложение да бъде одобрено от ЕС. Инициативата на Euronext ще се конкурира с Чикагската стокова борса в САЩ.

Майкъл Портие, директор на консултантската компания Agritel, припомня, че с отпадането на квотите за производство на пшеница и царевица в ЕС фермерите са станали по-зависими от цените на двете култури на световните пазари. „Отпадането на квотите ще доведе до рязък скок в производството в ЕС и тъй като Европа има достатъчно мляко за вътрешно потребление, реализирането на остатъка ще бъде насочено изцяло към външни пазари, с което производството в Европа ще стане по-тясно обвързано със световния пазар“, по мнение на Портие. Той посочва данни от анализ на Agritel, според които до 2020 г. производството на мляко в Германия ще се увеличи с 30%.

От своя страна Йоахим Руквид, председател на асоциацията на фермерите в Германия (DBV), заяви, че членовете на асоциацията не са особено притеснени от края на квотите. „Всъщност разумните цени, които всички ние видяхме през последните месеци, се отразиха в увеличение на производството“, казва той и добавя, че според него краят на квотите няма да доведе до рязко увеличение на цените, а дори те може да паднат. Освен това Руквид добави, че от въвеждането на млечните квоти три четвърти от мандрите в Германия са затворили производство. „Не може да стане по-лошо“, казва той. Според него квотите наистина са се провалили в целта си „да предотвратят структурен катаклизъм“ в млечния сектор.

Изгледите за развитието на пазара на млечни продукти в ЕС в дългосрочен план са добри, тъй като от 2000 г. насам цените се вдигат, а търсенето е силно в развиващите се икономики като Китай, където наскоро имаше случаи на компрометирано производство на мляко на прах за бебета. Показателно е , че китайски компании вече инвестираха в разширяване на европейското производство на обезмаслено мляко на прах.

Според Майкъл Портие въвеждането на фючърсни и опционни договори за млечни продукти на европейския пазар е правилна стъпка, тъй като това дава инструменти за съотнасяне на европейските цени с тези на световните пазари точно, когато квотите за производство ще отпаднат.

Жерар Калбри, икономист във френската Асоциация на млекопреработвателите, която е най-големият търговец на прясно мляко в страната, обаче не е на същото мнение. Според него индустриалните млекопроизводители досега не са проявили интерес към този вид договори и той не вижда причина сега това да се случи. Той отбелязва: „Въпросните продукти са представени като суровини, а за нас те не са такива – за нас те са крайни продукти и заемат само малка част – около 10-15% от нашето производство.“

Калбри напомня, че през 2010 г. Euronext опита да пусне фючърси за обезмаслено мляко на прах, но никой не прояви интерес към тях. „Ние купуваме нашето мляко директно от производителите. Това е специфичен продукт с кратък срок на годност, за който не е възможно да има дългосрочен пазар. А нашите готови продукти продаваме на хранителните вериги“, казва той. Според него единствените компании, които биха се интересували от въвеждането на фючърси и опционни договори са производителите на храни, особено на сладки, както и на формули за бебешко мляко.

Източник: eubusiness.com

Златко Златков администрира agrozona.bg между 2012 и 2015 година. В неговия профил ще откриете някои публикации на нашите автори в този период сред които Светлана Трифоновска, Марта Йонкова, Анета Стефанова, Диляна Хараланова, Лилия Александрова, Петър Лазов, Георги Джендов и други

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА