Дизелът в България е най-скъп в целия Европейски съюз преди облагането му с акциз и ДДС, по данни на сайта energy.eu, който обобщава информация за горивата от всички страни членки. Към 12 август стойността на дизела, включваща цената на производител или вносител, плюс търговската надценка по бензиностанциите е била 0,658 евро. Това е с 23,92% над средната цена в общността от 0,531 евро, пише “Труд”. Заради по-високи данъци и такси обаче в 11 държави от ЕС дизелът по бензиностанциите е по-скъп, отколкото в България.
При масовия бензин А95 положението е подобно – стойността без данъци и такси в България е петата най-висока в целия ЕС. При добавяне на налозите обаче цената се оказва сред най-ниските по бензиностанциите в Европа.
От Българската петролна и газова асоциация коментираха, че не могат да дадат никаква информация, тъй като в момента Комисията за защита на конкуренцията прави секторен анализ.
Нафтата у нас е сред най-скъпите в ЕС още от март тази година. Тогава цената беше четвъртата най-висока в общността и заради това вицепремиерът по икономическите въпроси Томислав Дончев поиска спешна проверка от КЗК. Резултатите от нея така и не бяха огласени.
От КЗК коментираха, че са предали резултатите от проверката на 31 март на вицепремиера и само той може да ги огласи.
През последните две седмици цената на бензина и дизела у нас непрекъснато се променя, като ту пада с 2 до 4 стотинки, ту се вдига с толкова. На международните пазари ситуацията с петрола е коренно различна – цената му продължава да пада вече седма поредна седмица, като американският лек петрол се смъкна до 42,09 долара за барел с доставка през септември.
Анализаторите твърдят, че тенденцията ще е устойчива. По данни на експерти, ако това падане на цените продължи, макар и със закъснение, това ще се отрази и на цените на едро и дребно у нас.