Чужди инвестиции в 65 винарни у нас

Кирил Александров
Кирил Александров
6 Минути

Всяка година между 10 и 12 хил. дка нови лозя влизат в режим на новозасаждане като към момента у нас действително засадените лозови масиви възлизат на 60 хил. ха. В страната функционират 264 винарски предприятия, а още 18 са в процес на изграждане.  Оказва се, че малка част от новоизграждащите се изби са създадени с европейски средства, но не защото е затруднен достъпът до тях, казва за „Агрозона“ инж. Красимир Коев, директор на Изпълнителната агенция по лозята и виното. В изграждането на нови изби има и чужди инвестиции. Така са създадени 65 производства. От чуждите вложения руските са най-много, има и китайски, френски, немски, италиански. Дори инвеститор от Казахсктан е създал в изба у нас. Факторите, с които привличаме чужденци да влагат средства в изби у нас, са няколко – терените, годни за лозови масиви, са почти навсякъде, казва Коев. Обръща внимание на качеството на гроздето и високото захарно съдържание: „т.е. изходната суровина за получаване на качествено вино я имаш, технологията също е важна, но когато ти узрее хубаво гроздето, става хубаво и виното“. Допълнителни фактори са ниските данъци и евтината работна ръка. Чуждите инвеститори плащат данъци тук, заплати също, продават на вътрешния пазар, но и изнасят количества за родината си.

Година на приливи и отливи

По отношение на 2016 г. – тя е била на приливи и отливи за гроздопроизводителите. В началото на годината нямало измръзнали лозя, но пролетта била неблагоприятна заради честите градушки на различни места в страната. Лятото се оказало благодатно. Точно в разгара на гроздобера обаче, когато производителите очаквали ръст в добива на грозде, паднали продължителните дъждове, които довели до болести. „В крайна сметка очакванията ни са да е около 150 млн. литра производството на вино за 2016 г. и да посрещнем всички нужди – вътрешна реализация на пазара и за износ.“, каза Коев. Количествата, които избите имат от предходни реколти в запас, ще компенсират по-ниския спрямо прогнозите добив. Очакванията са били около 230 хил. тона грозде да бъдат прибрани и преработени от винарските предприятия, а сега ще бъдат 180 до 200 хил. тона. Опасност от недостиг на суровина за преработвателните предприятия няма, категоричен е Коев.

Родното вино – 22 пъти повече от вносното у нас

Вътрешният ни пазар консумира средногодишно между 110 и 120 млн. литра вино. Само 5 млн. литра е вносът. Той е от цял свят – Чили, Аржентина, САЩ, ЮАР и други страни. Във Франция, обаче, която е световен лидер във винарството,  47% от консумацията на вино е внос, каза Коев.

red-wine„Износът през последните години е стабилен в рамките на 68 и 62 млн. литра изнасяме за последните 5 години средногодишно. За 2016 г. се очаква да са около 64 млн. литра количествата вино.“, коментира изпълнителният директор на ИАЛВ като уточни, че статистическите данни още се обработват, тъй като в края на годината са изнесени много количества за Китай и Виетнам.

В целия свят тенденцията напоследък е повечето реализирано вино да е наливно. Големи търговски вериги идват и закупуват продукцията от страната ни в наливно състояние и после я опаковат. Делът на наливното вино от общия износ на България е приблизително 60%.

Всяка година има и съществена реализация на грозде за Италия, от него се произвеждат вина. „В крайна сметка пазарът когато търси някакъв продукт, ти си длъжен да реагираш.“ , посочва директорът на ИАЛВ.

Има стабилност във винарството

Въпреки че изнасяме известни количества и за екзотични държави като Мексико, Аруба и Доминиканската република, сред постоянните ни пазари са САЩ, Китай и страните от Западна Европа. За САЩ са изнесени над 1 млн. литра за последните две години, за Китай има изнесени над 5 млн. литра, за Западна Европа се увеличава износът. „Няма в сектора криза. Няма предприятия, които са фалирали, затворени или не могат да преработват. Не може да изпадаме в еуфория, но има стабилност в сектора и в продажбите“, категоричен е Коев.

В чуждите страни се търсят вина, които са познати на широката публика – Каберне, Мерло и Шардоне. Сортът Мавруд не е познат, но от него няма и такива големи количества, за да се завоюва голям пазарен дял. За да се наложи даден сорт в световен мащаб, са необходими огромни насаждения, да има голям износ. Маврудът обаче си остава емблема за страната ни, чужденците го търсели и харесвали много. „Ние трябва да го налагаме. Целият свят търси нещо по-различно, по-автентично, по-екзотично.“, заключава Коев. У нас около 30% от насажденията са с типично български сортове Мавруд, Гъмза и други. Новите насаждения с родни сортове се увеличават.

Кирил Александров работи като журналист от 2006-а година. Преди да работи в Agrozona.bg, е бил част от екипите на Агенция "Фокус", сп. Тема и сайта Expressnews.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА