Очаква се Бразилия да постави още един рекорд в производството и износа на пилешко месо през 2020 г., въпреки настоящите несигурности около въздействието на коронавируса (COVID-19). Това се казва в доклад на USDA, публикуван този месец. Според него увеличението на производството е 3,2%, като достига обем от 14,1 милиона тона, от които 4,1 милиона тона ще отидат за износ. Основен двигател е постоянното търсене на пилешко месо на международните пазари, най-вече от Азия, но и от други традиционни бразилски пазари, поради комбинацията от огнища на африканска чума по свинете (ASF) и инфлуенца по птиците в Азия и други части на света. Предвижда се и вътрешното търсене да се увеличи поради продължаващия икономически растеж, макар и на по-ниско ниво от първоначално предвиденото.
Азия е основна дестинация за износ на бразилско пилешко
Миналия месец според данните на Бразилската асоциация на животинския протеин (ABPA) Китай е заел 17,5% от износа на бразилско пилешко месо през тази година и има определени признаци на засилваща се конкуренция между азиатските страни за внос на птици. Южна Корея е дестинацията, за която са били предназначени 17.5 тона през първите два месеца на тази година, число, което надвишава продажбите с 12,5% спрямо същия период от миналата година. Филипините увеличиха покупките си с 104%, с 14 700 тона, докато Сингапур увеличи вноса на домашни птици от Бразилия с 49% или 18 300 тона между януари и февруари. “Азия се очертава като основна дестинация за внос на пилешко месо от Бразилия. Това е благоприятен факт, особено имайки предвид, че средната цена, прилагана при продажбите в този регион на света, е по-висока от общата средна стойност на износа.” посочи Рикардо Сантин, изпълнителен директор на ABPA. Очаква се потребителите да преминат от говеждо към пилешко и свинско месо поради високите цени на говеждото месо. Един от първите признаци за това е наблюдавано увеличената консумация на яйца през последните няколко месеца.
Трудности и бариери пред търговията от Бразилия
Въпреки това, Бразилия трябва да преодолее някои търговски бариери в бъдеще и да увеличи данните за износа на птици до по-високи нива. Някои от тези бариери се срещат на пазара в Саудитска Арабия, от където поставиха временна забрана на два бразилски завода без ясно обяснение, пазарът в Южна Африка, от където са наложени по-високи тарифи за внос на домашни птици и ЕС, който все още не е отменил забраните, поставени на няколко бразилски предприятия през 2018 г.