Японците са маниаци на тема здравословно хранене. Последната мода там е вкусното съчетание на кисело мляко с арония. “Категорично може да се каже, че тази комбинация попада сред най-актуалните здравословни храни”, сподели за “Агрозона” доц. Мария Йотова, доцент в университета Рицумейкан, който се намира в Киото. Тя работи там във факултета “Мениджмънт на храненето”. “Нашият факултет е съвсем нов, храната и гастрономията привличат все повече вниманието на японското общество във всякакви аспекти – културни, гастрономически, научни, както и технологични. Във факултета има специалисти от всички тези области”, споделя доц. Йотова, която беше гост на събора “Млечният път на България през вековете” в Луковит. Научните интереси на Мария са в областта на културната антропология и се занимава с храненето като традиция, култура и потребление. Интересува се също така и от промените в храненето под натиска на глобализацията. Тема на нейната дисертация, която е направила в Страната на изгряващото слънце е българското кисело мляко. Продуктът, с който ни асоциират в тази част на света. Нашето кисело мляко от 40 години се предлага в Япония и има огромен пазарен дял от 40 на сто.
Според нея българското кисело мляко вече не е модерно, то е неизменна част от ежедневието на японците. Последният продукт от България, който обира вече овации на японския пазар е аронията. “Хубаво е, че тя се съчетава много добре с киселото мляко. По този начин изчезва тръпчивия вкус на дребните плодове, с който ние сме свикнали, но не се харесва чак толкова в Япония”, разказва още доц. Йотова. В Япония постоянно по медиите се говори как киселото мляко подпомага не само стомашно-чревния тракт, но и защитава имунната система, предпазва от грип и алергии.
“Моите студенти слушат с интерес когато им говоря за българското кисело мляко, защото за тях това е една храна, неделима част от менюто им, която обаче се оказва, че има изключително интересна история и е в основата на силните връзки между България и Япония”, споделя още доц. Мария Йотова.
Повече за съвременната приказка за българското кисело мляко в Япония, как е попаднало в менюто на хората от Страната на изгряващото слънце и защо е било известно време”тайната храна” на японския елит може да прочетете в следващия брой на списание “Агрозона”.