За разлика от наблюдаваната през предходните две години тенденция на увеличение, през 2023 г. се
очертава намаление на износа на пилешко месо от България.
За периода януари – ноември 2023 г. на външни пазари са реализирани общо 18 754 тона прясно, охладено и замразено пилешко месо – с 10,5% по-малко на годишна база, при 3% по-висока средна експортна цена.
Традиционно, количествата са насочени главно за държави членки на ЕС.
Изпращанията за ЕС се свиват със 7,2% спрямо същия период на 2022 г., до малко под 17 хил. тона.
Намалението е свързано основно със засиления внос на пилешко месо в ЕС от трети страни, най-вече от Украйна, което затруднява реализацията на българската продукция на европейските пазари.
Водеща дестинация остава съседна Гърция, макар и с 9,2% по-малко количество на годишна база.
В сравнение с единадесетте месеца на 2022 г. се наблюдава значително намаление на пратките пилешко месо за Нидерландия (-51,8%), Италия (-43%) и Германия (-23,6%), което е само частично компенсирано от разширяване на реализацията в Румъния (+36,6%), Полша (+50,7%) и Кипър (+2%).
Експортът на пилешко месо за трети страни, който по принцип е сравнително малък, се свива с близо една трета на годишна база, главно вследствие на спад на пратките за Северна Македония – основния ни партньор сред страните извън ЕС, с 25,6%.
Малки количества са изнесени за Косово и Обединеното кралство.