Все повече бариери на общия пазар на храни в ЕС

Агрозона
Агрозона
4 Минути

Общия пазар на ЕС става все по фрагментиран. Това заяви днес в София Мела Фреуен, генерален директор на сдружение Храни и напитки Европа. Редица държави от ЕС налагат специфични изисквания за продукти на интернационални компании от хранителния бранш. Италия и Франция например са поставили изисквания задължително на етикетите да се изписва страна на произход. Конкретно на Апенините при пица с месо, на етикета трябва да се посочва откъде са мръвките. Когато италианския потребител види, че месото не е от родината му се отказва от покупката, посочи Фреуен. Тя даде и друг пример, който се отнася за производството на френски сирена. Париж е поставил в последно време изискване също да се изписва страната на произход на основната суровина – краве мляко. Патриотично настроените купувачи от Франция дори не пазаруват млечни продукти, ако суровината в тях не е родна. От това са пострадали най-вече белгийските фермери, които се намират на 5-10 км от границата и досега пласираха продукцията си в съседна Франция.

По отношение на горещия въпрос за двоен стандарт на храните, Фреуен бе категорична, че хранителната индустрия в ЕС не дели потребителите на две категории. Тя посочи, че за бранша от много голямо значение са местните вкусове. Фреуен даде пример с рибните пръчици и посочи, че децата в нейната родина – Ирландия, не обичат риба, затова рибните пръчици съдържат там повече тесто отколкото риба. Подобна храна обаче би предизвикала възмущение и може да се приеме за двоен стандарт в друга страна от ЕС. Тя посочи още, че нейните сънародници обичат сиренето да е доста по-солено, в Италия обаче не се използва почти никаква сол, което също би се приело некоректно за двоен стандарт.

Българската хранително-вкусова промишленост не произвежда храни второ качество. Това каза за БГНЕС Яна Иванова, изпълнителен директор на новоучреденото Сдружение „Храни и напитки България“. „А ако има някаква разлика в храните, тя е с цел производителите ни да могат да отговорят на вкусовете на нациите. Някъде обичат по-солено затова влагат повече сол, другаде обичат по-безсолно и затова слагат по-малко сол. Това обаче не означава, че стоките, които са за нашия и чужд пазар са с различно качество, защото би струвало твърде скъпо на един производител да прави храни с различни качества“, заяви Иванова. Тя каза още, че целта на новосформираното сдружение е да обедини бранша и да се бори за решаването на проблемите в сектора и увери, че няма да премълчават неудобните въпроси пред онези, от които зависи решаването им.
Яна Иванова добави, че целта на организацията е да работи за създаването на по-благоприятна среда за развитие на хранителната индустрия в България, както и за засилване на саморегулацията в сектора и изтъкна, че вече към организацията им са се присъединили 11 от най-големите компании в областта на хранително-вкусовата промишленост у нас, сред които „Девин“, „Нестле“, „Монделийз България“, Данон Сердика“, „Кока Кола България“, „Кока Кола Ботълинг Къмпани България“, Престиж-96“, „Интерснак България“, „Марс Инкорпорейтед“ и др., съобщи БГНЕС.
Avatar photo
Автор: Агрозона
Agrozona.bg e информационен сайт, който представя последните новини и анализи в сектор „Земеделие”, Хранително-вкусовата промишленост и предприемачество в селските райони. Тук ще откриете полезна информация, свързана с възможностите за национално и европейско финансиране на българските фермери, промени в българското и европейското законодателство и тенденциите в селското стопанство в България, Европейския съюз и по света.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА