Аграният износ на България има дял 19,2% от общия износ на страната за периода 2007-2013 г., като той е предимно суровинно доминиран – стана ясно от думите на доц. д-р Диляна Митова по време на провелата се днес конференция, посветена на Трансатлантическото споразумение. Събитието се състоя в “Дома на Европа” и беше организирано от евродепутата Момчил Неков. Продуктовата структура на аграрния износ е недиверсифицирана като основен дял в нея имат 4 продуктови групи, които формират около две трети от стойностния обем на аграрния износ – маслодайните семена и плодовете, житните растения, тютюнът и обработените заместители и маслата и мазнините от растителен и животински произход. При почти всички стокови групи, формиращи износа на селскостопански суровини за изследвания период, средногодишният ръст в стойност изпреварва ръста в количество. Това означава, че ръстът се дължи на повишени цени, а не на повече произведена и изнесена продукция.
България е в топ 30 на износа в три стокови групи – житни растения, маслодайни семена, тютюн и тютюневи изделия. В тези групи ръстът на износа на България надвишава средния ръст на световния внос. Това означава, че в тези групи износът на страната ни заема нови пазари, уточни доц. Митова.
Структурата на аграрния внос е основно от продукти с по-висока добавена стойност. Най-много като стойност и количество се е увеличил вносът на мляко и млечни продукти, птичи яйца и естествен мед. Изпреварващ е ръстът на вноса по стойност над този по количество, т.е. цените на вносните стоки нарастват. Вносът на суровини за месопреработването и млекопреработването формира една пета от аграрния внос. Това означава, че бизнесът от двата сектора е силно заинтересован от евентуални възможности за по-добър ценови избор по отношение на суровините.
Балансът в търговията между България и САЩ е положителен за България. През последните 5 г. износът на стоки от България се увеличава с 15% средногодишен ръст, а вносът – с 10%. Постигнатият ръст е още по-впечатляващ като се има предвид, че близо 50% от износа за САЩ се облага с мита, коментира доц. Митова. За 2013 г. Щатите са на 19-о място като износен пазар за България и на 9-о място по значение от страните извън ЕС. Български стоки навлизат на американския пазар и чрез реекспорт от други страни на ЕС.