Според прогнози търсенето на жп транспорт за превоз на стоки значително ще се увеличи
Вероятността забраната за внос на украинско зърно в пет страни от ЕС след 5 юни да бъде удължена до есента е доста голяма. В този случай обемът на износа няма да се промени. Ще се промени само структурата му по видове транспорт, съобщи на AgroPortal.ua изпълнителният директор на брокерска компания Александър Соловей.
В случай на продължаване на забраната за внос в Източна Европа, темпът на износ на моторни превозни средства на месец ще намалее до приблизително 400 000 т. Необходимостта от доставка по по-дълги маршрути ще принуди европейските железници да бъдат активно развивани, което ще увеличи износа с железопътен транспорт до 1,5 млн. т. Реката ще бъде активна артерия за износ от обеми от около 2 млн. т на месец.
Според него краткосрочното удължаване на зърнения коридор ще намали ефективността на износа през пристанища „дълбоки води“, но темпът на износ по море ще бъде над 2 млн. т. Така общият експортен потенциал по различни видове транспорт ще бъде достатъчен за покриване на нуждите на селскостопанския сектор на Украйна.
Експертът подчертава, че транзитът е станал още преди забраната за внос в Източна Европа. Но той не беше в очаквания брой този сезон.
„Например цената на царевицата с влак до гара Сан Мартино в Италия е 225 евро, цената на логистиката до границата с Украйна е около 55 евро, ни повече, ни по-малко. Това, което трябва да се очаква, е увеличаване на търсенето на европейски влакове за превоз на украинско зърно до пристанищата на Северна Европа, Централна и Западна Европа“, отбелязва Александър Соловей.