Въвеждат европейски знак за стоките, превозвани с ж.п. транспорт

Лилия Александрова
Лилия Александрова
4 Минути

 

Съветът възложи на Комисията да обмисли започването на проучване за осъществимост във връзка със създаването на европейски знак за популяризиране на стоките, превозвани с ж.п. транспорт. Един такъв етикет би насърчил и предприятията да преминат към използване на железопътния транспорт. От своя страна Комисията трябва да информира за своите планове до края на 2021 г.

Освен това Съветът подсили оценката за резултатите от Годината на железопътните дейности, като въведе използването на ключови показатели за ефективност. Комисията ще използва тези показатели за своя доклад, който трябва да бъде представен до края на 2022 г., съобщиха от институцията.

В своята позиция Съветът добави няколко важни теми към инициативата за година на железопътния транспорт, като например ролята на железниците при мобилността „от край до край“, увеличаването на капацитета на железопътната инфраструктура и информирането на пътниците в железопътния транспорт за техните права и издаването на директни билети.

Следващата година ще бъде Европейската година на железопътния транспорт, която ще включва редица прояви и кампании за привличане на повече хора и стоки към железопътния транспорт. Днес Комитетът на постоянните представители постигна съгласие по мандат за преговори по предложението, който има за цел да насърчи този екологичен, безопасен и иновативен вид транспорт като ключов елемент за прехода към устойчива и интелигентна мобилност.

„Екологичен и енергийноефективен, железопътният транспорт ще играе решаваща роля за това ЕС да стане неутрален по отношение на климата до 2050 г. Кризата, свързана с COVID-19, показа също как железопътният транспорт може при извънредни обстоятелства да улесни доставките на стоки от първа необходимост, като например медицински изделия, храна и гориво“, заяви Олег Буткович, министър по морските въпроси, транспорта и инфраструктурата на Хърватия, председател на Съвета.

Следващи стъпки

Договореният днес мандат ще даде възможност на предстоящото председателство да започне преговори с Европейския парламент по окончателния текст.

Контекст

Транспортът е отговорен за една четвърт от емисиите на парникови газове в ЕС, като производството на емисии продължават да нараства. За да се постигне целта за неутралност по отношение на климата до 2050 г., както е определена в Европейския зелен пакт и одобрена от Европейския съвет, емисиите от транспорта трябва да намалеят с 90%.

Железопътният транспорт отделя много по-малко емисии на СО2 от автомобилния или въздушния транспорт за еквивалентно разстояние, а освен това той е единственият вид транспорт, при който емисиите на парникови газове намаляват значително от 1990 г. насам.

Понастоящем 75% от вътрешните товари се превозват с автомобилен транспорт.

Що се отнася до политиката на ЕС в областта на железопътния транспорт, 2021-ва ще бъде първата пълна година, в която правилата, договорени в рамките на четвъртия законодателен пакет в областта на железопътния транспорт, ще се прилагат в Съюза. Тези правила са предназначени да отворят вътрешния пазар на пътническите услуги и да намалят разходите и административната тежест за железопътните предприятия, извършващи дейност в ЕС.

 

Лилия Александрова е журналист в „Агрозона“ от 2013 г. Има магистърска степен по Международни отношения и бакалавърска степен по Бизнес администрация. Интересите ѝ са в областта на политическата интеграция и Европейския съюз, агропредприемачеството, образованието, труда и социалната политика.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА