За първи път в България се въвежда регламент за условията, на които трябва да отговарят апартаментните туристически комплекси, хостелите и апартаментите за гости, съобщава пресцентъра на туристическото министерство. Те са разписани в новата Наредба за изискванията към местата за настаняване и заведенията за хранене и развлечения и реда за определяне на категория, отказ, понижаване, спиране действието и прекратяване на категорията. Текстът на документа е публикуван за обществено обсъждане на сайта на Министерството на туризма www.tourism.government.bg. Когато изтече 14-и дневния законов срок, получените предложения ще бъдат обсъдени и обобщени, а наредбата ще бъде предложена за приемане от Министерския съвет. Това е един от основните нормативни актове в сферата на туризма, чието приемане е било забавено с близо 2 години, констатират от ведомството.
От там посочват, че младежите, които предимно ползват услугите на хостели, могат да разчитат, че ще получат безплатна карта на града, достъп до оборудвано кухненско помещение, до всекидневна с телевизор и озвучаване, възможност за ползване на телефон, почистване на стаята, достъп до интернет/Wi-Fi и др. По отношение на апартаментните туристически комплекси е предложена възможността за припокриване с изискванията към хотели. По-специфичните изисквания към тях са свързани с изграждането на обекта и въвеждането на съставните му части в експлоатация като жилищни сгради.
Наредбата разделя видовете туристически обекти в две категории – клас А, където влизат хотели, мотели, апартаментни туристически комплекси, вилни селища, туристически селища и вили, и клас Б – семейни хотели, хостели, пансиони, почивни станции, къщи за гости, стаи за гости, апартаменти за гости, бунгала и къмпинги; ресторанти, заведения за бързо обслужване, питейни заведения, кафе-сладкарници и барове. От министерството посочват, че са премахнати неактуални изискванията и са създадени нови, които отразяват реалната ситуация в местата за настаняване като са взети предвид тенденциите в предлагането.
Опростяват се и се намаляват формалните изисквания към местата за настаняване клас Б, с което се създават по-добри възможности за семеен или малък бизнес. В същото време се завишават изискванията към хотелите висока категория, свързани с осигуряване на комфорта на туриста. Фиксирани са размерите на телевизорите в помещенията за нощуване в най-високия клас хотели, броят и видът на възглавниците, съдържанието на мини-бара, броят и размерът на кърпите в банята, предлагането на „Turn Down” обслужване и др. От министерството посочват още, че се въвеждат и специални правила към изграждането, обзавеждането и оборудването на хотелски стаи и апартаменти, които съдържат уреди и приспособления за обслужване на хора с намалена подвижност. За първи път са разписани изисквания към менюто на закуската, към услугата „ол инклузив”, към съдържанието на румсървиза и др.
С наредбата се създава задължително изискване за въвеждане на единен вътрешен телефонен номер 9 за връзка с хотелските рецепции. Това има за цел туристът да бъде максимално улеснен, особено при нужда от бърза или спешна помощ.
В Наредбата е обърнато специално внимание на къмпингите, както и на отделните територии в тях, предназначени за ползване от каравани/кемпери, палатки или с изградени бунгала. Вписани са минимални изисквания за този вид туристическа услуга. Сред тях са наличие на ел. инсталация и електрическо захранване за всяка къмпингова единица. Къмпинговата единица за палатки следва да има съответна маркировка – необходимата площ за една палатка е 50 кв. м. (за къмпинг категория три звезди), 40 кв. м. (за две звезди) и 32 кв.м. (за една звезда). Мястото за каравани също трябва да е маркирано и да е оборудвано с излази за вода и електричество.
Новата Наредба въвежда ред и по отношение на обслужването и предлаганите услуги в заведенията за хранене и развлечения. Времето за изпълнение на поръчката ще зависи и от звездите на обекта. Така поръчка за студени предястия, салати и аперитиви трябва да се изпълнява до 10 минути в заведенията с категория пет звезди и четири звезди, и до 15 минути в заведенията три звезди и две звезди. За отделни видове аламинути и ястия с по-сложна технология сервитьорът е длъжен да предупреди, че поднасянето им ще се забави. За всички категории ще важи изискването отварянето на бутилираните напитки – безалкохолни, бира и вино, да се извършва пред погледа на клиента при поднасянето им.
Към всички обекти и категории има разписани изисквания за образование, професионална и езикова квалификация, на които следва да отговарят ключовите фигури от персонала на съответния обект.
Очакваните резултати от приемането на Наредбата са създаване на ясни правила за работа от страна на хотелиери и ресторантьори и предлагане от тяхна страна на висококачествени туристически услуги. Очакванията са това да доведе до увеличаване приходите от туризъм и повишаване броя на български и чуждестранни туристи в страната.
След влизането в сила на наредбата, действащите места за настаняване и заведения за хранене, имат 6-месечен гратисен период, за да приведат дейността си в съответствие с изискванията. Всички новосъздадените обекти, след датата на обнародването й, ще се категоризират по новите изисквания.
Министерството на туризма вече е на финала в работата и по новата наредба за балнеолечебни, спа и уелнес услуги, където ще бъдат детайлно разписани процедурите по сертифициране на обектите, които ги предлагат. По тази причина в наредбата за категоризация отпадат като подвид хотелите – „балнеохотел”, „СПА-хотел” и „уелнес-хотел”, съобщава ведомството.