Украйна с рекорден износ на селскостопански стоки от началото на войната

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
2 Минути

51% от износа през март 2023 г. е извършен с помощта на зърнения коридор, а останалите – по алтернативни маршрути за износ

Украйна през март 2023 г. успя да изнесе 7,8 милиона тона селскостопански продукти, което е с 12% повече от същия показател от предходния месец. Това е рекордна цифра от началото на войната. Според Украинския клуб на аграрния бизнес, 51% от износа през март 2023 г. е извършен с помощта на зърнения коридор, а останалите – по алтернативни маршрути за износ.

Що се отнася до структурата на износа на продукти през март 2023 г., тя изглежда така:

  • зърнени култури: 5,7 млн. тона (царевица – 67%, пшеница – 29%, ечемик – 4%), увеличение спрямо предходния месец – 10%;
  • маслодайни култури – 683,1 хил. тона (соя – 61%, слънчоглед – 29% и рапица – 9%), ръст – 23%;
  • растителни масла – 556,2 хил. тона (слънчогледово масло – 94%, соево масло – 5%), ръст – 28%;
  • кюспе след извличане на растителни масла – 454,7 хил. тона (слънчоглед – 83%, соя – 17%), ръст – 10%.

През март 2023 г. ръст е отбелязан при абсолютно всички групи земеделски продукти, което е положителна тенденция, отбелязват от УКАБ.

„Важната новина по отношение на украинския износ през март 2023 г. беше разширяването на зърнения коридор. Наличието на такъв експортен канал дава надежда на украинските фермери да продадат останалата част от продукцията от реколта 2022 г. и да получат средства за продължаване на икономическата си дейност, като се започне от пролетната сеитба, която вече е в разгара си“, казват анализатори. И добавят, че сега основният проблем, който остава, е голямата разлика между световната цена и цената на украинския пазар за основните земеделски култури. Намаляването на тази разлика би спомогнало за набавянето на средства за пълноценно използване на торове, препарати за растителна защита и др., които тази година ще бъдат използвани минимално поради ограничения финансов ресурс на земеделските производители.

Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА