Украйна е удвоила износа на маслодайни семена, най-голям ръст при слънчогледа

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
3 Минути

Топ 5 сред купувачите са Румъния, Турция, Полша, България и Германия

Стойността на износа на семена и маслодайни семена от Украйна през 2022 г. възлиза на почти $3,8 милиарда, което е с 54% повече от година по-рано, съобщават от Институт по аграрна икономика в Украйна.

„Количествените обеми на доставките на основните стокови позиции от тази група продукти на външните пазари са се увеличили общо приблизително два пъти“, отбелязва Николай Пугачов, заместник-директор на института.

Износът на рапица във физическо изражение нараства от 2,7 млн. т през 2021 г. на 3,1 млн. т през 2022 г., а на соя съответно с 0,9 млн. т – до 2,0 млн. т. Най-осезаем е ръстът на износа на слънчоглед – от 0,08 милиона тона през 2021 г. до 2,8 млн. тона през 2022 г., информира ученият.

Според него основните купувачи на украински маслодайни семена и масло през 2022 г., както и през предходните години, са страните от Азия и Европа.

„Характерна особеност на 2022 г. беше по-нататъшното укрепване на позицията на Европейския съюз сред пазарите за плодове и семена от местни маслодайни култури. Миналата година страните от този регион са закупили повече от 3/4 от стойността на доставките на всички маслодайни семена от Украйна“, отбеляза Николай Пугачов.

Топ 6 купувачи на украински маслодайни семена: Румъния (дял в износа 18,6%); Турция (13,7%); Полша (12,7%); България (11,5%); Германия (8,1%); Унгария (7,1%). Тези страни осигуряват 72% от приходите от износ.

През 2022 г. продължава намаляването на обема на експортните доставки при соевото масло – 237 хил. тона (-2%), като спад е отчетен и при рапичното масло – 66 хил. тона (-60%), каза експертът.

В групата на мазнините и маслата слънчогледовото олио от местно производство остава определящ продукт за експортните пазари. През 2022 г. износът й от Украйна възлиза на 4,3 млн. тона, което е с 16% по-малко от 2021 г. Приходите от продажба на слънчогледово олио възлизат на 5,5 милиарда долара, което е с 14% по-малко от предходната година, каза Николай Пугачов.

По думите му през 2022 г. има значителни промени в класацията на основните купувачи на слънчогледово олио, като топ 10 изглежда така: Полша (13,3% дял в износа); Индия (13%); Турция (11,2%); Румъния (7,2%); Холандия (6,6%); Китай (6%); Италия (5,4%); България (4,9%); Испания (4,4%); Ирак (3,3%).

Заедно тези страни натрупват повече от 75% от стойността на доставките на украинско слънчогледово масло за външните пазари.

Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА