След проучване: Само 2 от 11 храни с разлика у нас и в чужбина

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
3 Минути

В 2 от 11 продукта, обект на изследване за качеството на храните, закупени от различни европейски страни и България, се регистрират значителни разлики в показателите, обявиха от Комисията за защита на потребителите (КЗП) след като приключи проекта „Комплекс от мерки за установяване на нелоялни търговски практики 811238 – CONC-CPC-2017 България“, финансиран от Програмата на Европейския съюз за потребителите (2014-2020). Двата продукта представляват консерви с грах и царевица. В други 4 продукта (масло, шоколад, шоколадови бонбони, риба тон) експертите са регистрирали минимални и несъществени за качеството разминавания, а при 5 продукта, сред които зехтин, спагети и три вида алкохол, не се установяват статистически доказуеми различия.

Продуктите са закупени от Гърция, Португалия, Унгария, Испания, Германия и на аналозите им от търговската мрежа в България.

Продуктите са изследвани по няколко показателя, сред които мазнини, включително наситени, протеини, въглехидрати, включително захари, хлориди (сол), влакнини (фибри), калкулиране на енергийна стойност на храните,  съдържание на етилов алкохол, метанол и висши алкохоли – само при спиртни напитки, санитарна микробиология – при млечни продукти.

„Първият най-важен извод е, че по линия безопасност на храните и напитките няма никакво съмнение, че това което се продава на българския пазар, както и в останалата част на Европейския съюз, е безопасно съгласно въведените стандарти. На второ място, също толкова важно по значение, виждаме, че понятието „двоен стандарт“ изведнъж придобива малко по-различна окраска, ако изобщо можем да говорим за такъв. Най-малкото става ясно, че такъв няма по оста Изток-Запад“. Това коментира председателят на КЗП Димитър Маргаритов.

Според него обаче би трябвало да се въведе дефиниция в законодателството на понятието „съществена разлика“, да се обясни какво представлява и да се сложат граници, ако трябва по продуктови групи. „И когато такава е налице, това категорично да бъде признато за нелоялна търговска практика и този, който го прави, да бъде санкциониран. Ако той желае – след като му е известно, че има такива съществени разлики в продуктите, които продава на различните пазари, да ги запази, защото има някакви други аргументи – например, вкусови предпочитания, което също е доста субективна категория, той трябва да отбележи това върху опаковката, да регистрира друга търговска марка на продукта или да го представи като разновидност, но да е ясно за потребителите какъв точно е продуктът“, каза още Маргаритов.

 

Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА