Расте износът на български мед в Китай, съобщи пред Агрозона Людмила Хиклова от Европейския център за малки и средни предприятия. Това е изненадващо, тъй като източната страна е един от най-големите производители на мед в света. Според Хиклова, китайците разчитат на българското качество на продукта. Тенденцията е и за увеличаване на други хранителни продукти. Изнасят се плодово пюре, зърнени закуски, слънчогледово олио, има голямо търсене на минерална вода и месо. Най-труден е износът на месо, тъй като Китайското правителство обръща голямо внимание на качеството на месните продукти. Преди да влезе в страната, трябва да се предприемат редица мерки за установяване на качеството му – изготвят се протоколи, след което има посещения от китайска страна, при която се правят инспекции на продукта. Скок има и в експорта на продукти от роза и органични продукти.
Българските производители изнасят сладко, чай, ароматизиран мед и хранителна добавка от маслодайна роза. Пред Агрозона производителят Стефан Кожен коментира, че розата се употребява все повече в хранителната промишленост. Розовото масло и вода се използват и за ароматизирането на десерти. Голям интерес от Китай има и към ликьора от рози, коментира за Агрозона производител на продукта. Към този момент реален износ няма, но са изпратени множество запитвания.
Припомняме Ви, че в началото на годината България бе одобрена за износ и на мляко и млечни продукти за Китай. Експортът ще стане възможен в момента, в който се одобри вида на подписания сертификат.
Основните проблеми пред износа за Източната страна е съвместимостта с китайските стандарти, необходимите сложни процедури, през които се минава, намирането на дистрибутор и подходящ партньор. Не е достатъчно да се намери само дистрибутор или консуматор. Необходимо е преди да се предприеме експорт, бизнесът да се информира за процедурите по износ на храна, защото те са различни за различните продукти – от виното до месото.