Скъпите храни във Великобритания вече с аларми срещу кражби

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
5 Минути

Високите цени ще бъдат новото нормално в Обединеното кралство и ЕС, предупреждават анализатори

Купувачите на супермаркети в Обединеното кралство бяха шокирани да открият аларми или т.нар. етикети за безопасност върху сирене, масло и други пакетирани храни, съобщава foodingredientsfirst.com.

Докато големите търговци на дребно отричат, че допълнителната сигурност на опаковката е рефлекторна реакция на наскоро повишените цени, посочвайки вместо това дългосрочна тактика за предотвратяване на кражби, потребителите публикуват снимки на храни, маркирани в социалните медии като символ на разходите.

 

Инфлацията с нови върхове

През юни 2022 г. нивото на инфлация в Обединеното кралство достигна 40-годишен връх от 9,4%, а цените на храните се повишиха с 9,8% в сравнение с юни 2020 г., което е най-високото увеличение в тази категория от 2009 г. насам. Разходите за храна също са нараснали с 1,2% спрямо предходния месец.

„Обединеното кралство 2022… Маслото Lurpak е £6 ($7,20) на тава и дори има етикет за безопасност“, туитира един клиент. „Ако смятате, че Lurpak е един пример, местните Aldi и Co-op също започнаха да етикетират продукти със сигурност. Опаковката с агнешки котлети имаше и защитен с GPS етикет“, коментира друг. „Кризата е реална. Моят местен супермаркет сега етикетира ежедневните стоки с етикети за безопасност, вероятно защото са се повишили в цената. Това не е вино Châteauneuf-du-Pape, това е разтворимо кафе!“, каза трети.

През 2021 г. британците са откраднали около £500 милиона (595 милиона щатски долара) ежедневни стоки, сочи статистиката.

Високите цени на храните може да се превърнат в новото нормално за търговците на дребно в Обединеното кралство, както и за техните европейски партньори, предупреждават анализатори от Rabobank.

 

Търговците предоговарят цените по-често

В интервю за FoodIngredientsFirst, старши анализатор на потребителските продукти в RaboResearch Food & Agribusiness Мария Кастровиехо казва, че има няколко причини за скока на цените на храните, като се започне от логистични и трудови смущения, причинени от пандемията COVID-19. Прекъсванията във веригата за доставки се влошиха през март 2021 г., когато Суецкият канал беше блокиран за шест дни, след като контейнерният кораб Ever Given заседна.

„Освен това цените на енергията вече се повишиха, цените на зърното се повишиха поради последиците от сушата. Това накара производителите да повишат цените за търговците на дребно, но обикновено тези преговори за цените се случват два пъти годишно, така че увеличенията на цените в магазините за търговия на дребно започнаха да се наблюдават по-близо до последното тримесечие и тази година. От началото на годината производителите все по-често се стремят да предоговарят цените с търговците на дребно, тъй като разходите им наближават лимита. Виждаме втора и трета вълна на преговори за много по-кратки периоди, за всички продукти, почти всеки месец“, обясни тя пред FoodIngredientsFirst.

 

Суровините с нови цени

Кастровиехо добавя, че нарастващите цени на енергията и допълнителните смущения също са тласнали цените на опаковките до „изключителни нива“, засягайки всички потребителски продукти. Тя отбеляза, че повишените цени на храните в британските супермаркети не са необичайни в сравнение с ЕС и останалата част от Европа. Нивото на инфлация при маслото се е повишило с 13,1% през май в сравнение със същия период на миналата година, според Службата за национална статистика на Обединеното кралство. Въпреки това Евростат регистрира 28,3% ръст на цените на маслото в еврозоната и 46% в Германия през юни на годишна база.

„Косвено наблюдаваме повишаване на цените на суровините за селско стопанство, тоест на царевицата и зърното, както и на торовете, а по отношение на преработката – цените на енергията. Всички млечни продукти са относително енергоемки, а различните заводи за мляко на прах са силно зависими от природния газ. Германия сега е особено загрижена за наличието на природен газ”, каза анализаторът на млечните продукти на Rabobank Ричард Шепер пред FoodIngredientsFirst. “Това, което също се промени за млечните продукти в ЕС, както и в Обединеното кралство, е, че излязохме от десетилетие с излишък на мляко. Динамиката се промени, конкуренцията за мляко се засили, докато бъдещите промени в политиката и целите за устойчиво развитие биха могли допълнително да увеличат натиска върху обемите на производството на мляко и вероятно да увеличат разходите по веригата на стойността.

 

 

ЕТИКЕТИ:
Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА