Правителството одобри промени в Наредбата за условията и реда за прилагане на схемата за предоставяне на плодове и зеленчуци в учебните заведения „Училищен плод”, съобщават от пресцентъра на Министерски съвет.
Схемата „Училищен плод” се прилага успешно у нас от 2010 г. Броят на участващите се увеличава всяка учебна година. Основен елемент в схемата е прилагането на съпътстващи мерки в учебните заведения. Те са насочени към придобиване на знания относно производството на плодове и зеленчуци, техните хранителни качества, значението на консумирането на пресни плодове и зеленчуци за човешкото здраве, както и за принципите на здравословното хранене, посочват от МС и уточняват, че е задължително за всички участващи учебни заведения да прилагат поне една съпътстваща мярка.
В рамките на Общата селскостопанска политика за новия програмен период 2014-2020 се предвижда съпътстващите мерки да бъдат допустими за финансиране от ЕС. До сега това беше възможно само с национални средства. Общият размер на разходите за съпътстващи мерки трябва да бъде ограничен до 15% от годишния размер на помощта от ЕС, предоставена на съответната държава-членка.
Промените в Наредбата за условията и реда за прилагане на схема за предоставяне на плодове и зеленчуци в учебните заведения – схема „Училищен плод”, определят съпътстващите мерки, които подлежат на финансиране, бенефициентите на помощта и условията и реда за нейното получаване. Разширява се и обхватът на съпътстващите мерки. Включват се мерки, които дават знания на децата за селското стопанство и по екологични теми, както и за превенцията на изхвърлянето на храни.
Отразена е възможността, предвидена в Регламент №1308/2013, при прилагане на схемата да се даде приоритет на снабдяването на учебните заведения с плодове и зеленчуци чрез местни покупки от местни пазари, уточняват от институцията. Целта е да се стимулира производството на плодове и зеленчуци в страната, като се осигурява допълнителна възможност за пазарна реализация.
Измененията и допълненията на Наредбата са насочени към постигане на целите на схемата за изграждането на трайни навици у децата за консумация на плодове и зеленчуци и изграждането на здравословни хранителни навици.