Садим само по 1 % лозя годишно до 2030 г., според нов закон за виното

Лилия Александрова
Лилия Александрова
4 Минути

До края на 2030 г. лозята у нас ще може да нарастват с 1 % годишно. Това става ясно от проекта на нов Закон за виното. В него e уредена новата система, въведена в Европейския съюз за установяване на обща организация на пазарите на селскостопански продукти. Тя е насочена към ограничаване на нерегулираното нарастване на броя на новите лозови насаждения, посредством предпазен механизъм, основан на задължение за ежегодно предоставяне на разрешения за нови насаждения в размер до 1% от засадените с лозя площи към 31 юли на предходната година.wine_garden_1

Целта на въведения механизъм е запазване на качеството и авторитета на вината, произведени в Европейския съюз. Периодът на действие на разрешителния режим за лозови насаждения в Европейския съюз е от 1 януари 2016 г. до 31 декември 2030 г., като правилата за прилагането му са изготвени така, че да осигурят прозрачна, справедлива и навременно функционираща система, адаптирана към нуждите на лозаро-винарския сектор и да предпазват производителите от неравнопоставеност и прекомерна административна тежест.

С приемането на новия Закон за виното и спиртните напитки се очаква да бъдат постигнати следните цели:

  1. Възвръщане на старите пазари на вино и спечелване на нови в рамките на  единния пазар на ЕС и по света;
  2. Създаване на лозаро-винарски режим, почиващ на ясни, прости и ефикасни правила, подсигуряващи равновесие между търсенето и предлагането;
  3. Осигуряване на прозрачна, справедлива и навременно функционираща система за ограничаване на нарастването на броя на новите лозови насаждения, адаптирана към нуждите на лозаро-винарския сектор;
  4. Използване на референтни методи за изотопен анализ, като се улесни интерпретирането на резултатите от подобни анализи;
  5. Предотвратяване на измамни практики и постигане на прозрачност на пазара и честна конкуренция при производството на спиртни напитки, гроздо- и винопроизводството.

За целите на контрола е регламентирано поддържането на лозарски регистър. Категориите лозаро-винарски продукти и типът на вината са определени съгласно законодателството на ЕС. Уредени са изискванията към вината със защитено наименование на произход (ЗНП), вината със защитено географско указание (ЗГУ), сортовите вина без ЗНП и ЗГУ и вината без ЗНП и ЗГУ, както и редът за предоставяне на правна закрила.vinex1

В Закон за виното и спиртните напитки се уреждат условията и редът за признаване на браншови организации на производителите, изпитателните лаборатории и методите за изпитване, контролът върху производството и търговията на лозаро-винарски продукти, етилов алкохол от земеделски произход, дестилати и спиртни напитки и утвърждаването на състава на дегустационните комисии.

Законопроектът регулира статута на лицата, които произвеждат и предлагат на винено грозде и лозаро-винарски продукти, плодови вина и оцет. Дават се специфични определения за традиционните напитки – например за винена, гроздова, джиброва и плодова ракия, за мента и мастика. Разписани са правила за производство на спиртни напитки с географско указание. Включени са текстове, регулиращи вноса и износа на спиртни напитки в трети страни.

Според авторите ограничаването на нарастването на броя на новите лозови насаждения ще предпази производителите от неравнопоставеност и прекомерна административна тежест. Новите правила ще допринесат и за постигане на по-висока степен на контрол и защита на потребителите.

 

Лилия Александрова е журналист в „Агрозона“ от 2013 г. Има магистърска степен по Международни отношения и бакалавърска степен по Бизнес администрация. Интересите ѝ са в областта на политическата интеграция и Европейския съюз, агропредприемачеството, образованието, труда и социалната политика.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА