От 50 до 75% от оборота на големите търговски вериги се реализира от български продукти

От 50% до 75% от оборота на големите търговски вериги у нас се реализира от български продукти, по данни на Сдружението за модерна търговия, което обединява 11 от компаниите – търговци на българския пазар. Реализираният оборот от българска продукция условно се изчислява на около 5 млрд. лв. годишно.
Около 70% до 90% от плащанията на търговските вериги са към български производители, които реализират продукцията си чрез щандовете на хипермаркетите. Водещи са млечните и месните продукти, все по-често се намират и българските плодове и зеленчуци. Само една от веригите посочи пример за сключени
Една от веригите е сключила договори за закупуване през тази година от български производители на 6 млн.кг. картофи, 4 млн. кг. моркови и по 2 млн.кг. краставици и домати.
„Става въпрос за наша програма съвместно с български производители, по-конкретно земеделски производители, която правим вече пета година много успешно и това далеч не е цялата продукция, която ни трябва. Просто трудно намираме партньори и сме помогнали до момента на над 20 фирми успешно да изнасят продукцията си в традиционни за България пазари.“, коментира пред БНР Христо Петров – търговски директор на една от веригите на българския пазар.
Проблем пред търговци и производители все още е сивият сектор, посочи председателят на Сдружението за модерна търговия Николай Петров: „Предприятията, опериращи предимно в сивия сектор, първо не са проверявани, защото никой не знае, че ги има. Те са нелоялна конкуренция за нормалните български компании, които оперират в белия сектор. Естествено, те имат 20 процента ценово предимство от неплащането на ДДС и още до десет процента от неплащането на осигуровки и други данъци, така че колегите от нормалните компании, белите такива, те трябва да се борят с други, които имат 30 процента ценово предимство.“
По данни на Сдружението през последните години българските производители успешно възстановяват и загубените си позиции на чуждите пазари.